Leerlingen in een cursus leerkracht maken

Leerlingen in een cursus leerkracht maken

door Pieterjan Heyse -
Aantal antwoorden: 3
Ik meende op de moodlemoot ergens gehoord te hebben dat er nadelen/problemen zouden zijn met het leerkracht maken van leerlingen in een cursus.

Wij hebben hier een leerlingenraad en ik zou de leerlingen die daarin zitten graag een aparte cursus geven, zodat zij hun zaken digitaal kunnen regelen. Zijn er hier scherpe kantjes aan verbonden die ik niet zie?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieterjan Heyse

Re: Leerlingen in een cursus leerkracht maken

door Richard van Iwaarden -

Hoi Pieterjan,

Wij geven leerlingen in bepaalde cursussen de rol van docent. De docenten/coaches hebben daar de rol van student. Er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden:

1. De leerling kan iedere gebruiker in Moodle naar zijn cursus halen en zo profielgegevens bekijken

2. Bij versie tot 1.9.5. en handmatige adminaccounts moet je wel oppassen. De leerling kan namelijk zo'n handmatige adminaccount zijn cursus binnen halen en een backup maken van de gebruikersaccount inclusief geëncrypt wachtwoord. Daarna kan hij gaan proberen via een wachtwoordgenerator het geëncrypte wachtwoord te vergelijken met het bestaande wachtwoord.

Vanaf 1.9.7 gaat dit volgens mij niet meer. Gebruik je zoals wij LDAP authenticatie dan loop je geen gevaar, wachtwoordgegevens worden dan niet meegenomen in een backup.

Ik zeg: doen! Het is leuk leerlingen de rol van docent te geven. Via de cursusinstellingen kun je de docentenrol in die cursus een aparte benaming geven (bij ons bv. 'Manager') en zo leren ze ook met dit soort verantwoordelijkheden om te gaan. Leerlingen hebben bij ons bedrijfjes en ze houden in Moodle voor die bedrijfjes de vergaderstukken, agenda's, actiepunten, ingekomen post, facturen etc. bij.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieterjan Heyse

Re: Leerlingen in een cursus leerkracht maken

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ik volg Richard wat de gevaren betreft, denk ook nog aan site-wide gedeelde vragen bekijken, cross site scripting, uploaden van onveilige flash-elementen...

Ik vind het geen goed idee om een leraarsaccount te gebruiken. De veiligere methode is het maken van een nieuwe rol door een kopie te maken van een leerlingrol en dan alle rechten toekennen die ze echt nodig hebben voor je doel.

Kijk vooraf en wanneer je klaar bent eens naar sitebeheer, rapporten, veiligheidsoverzicht. Daar krijg je dan een idee van de extra risico's die je in je site ingebouwd hebt met je ingreep.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieterjan Heyse

Re: Leerlingen in een cursus leerkracht maken

door Jan Kouwenhoven -
Hallo Moodelaars,

Na een langere periode van ziekte ben ik weer terug bij studiewijzerPLUS, Stedelijk Lyceum, Enschede.

Wij hadden, hebben, voor leerlingen een schaduw site opgezet, Eigen inlog, 1 leerling is naast 1 van ons zelfs admin, Ze vinden het geweldig en er is veel minder risico

Jan Kouwenhoven
Gemiddelde van de beoordelingen:  -