Виолета Вазова, ОМГ “Акад. Кирил Попов”, Пловдив
. Динамиката в развитието на компютърните технологии и добрите възможности, които те предлагат, са предпоставка за широкото им използване и прилагането им в различни сфери на живота. Обучението не трябва да изостава в това отношение. Необходимо е то да следва новостите, за да може да подготвя кадри, готови да се справят с изискванията на новото време. В световен мащаб се наблюдава голям интерес към т. нар. електронно обучение. То използва различна форма на преподаване и тестване. Поставена е принципно нова стратегия за обучение, която е предпоставка за развитие на творческия заряд на новатори и творци.
. Електронното обучение последователно и трайно ще навлезе в образованието, поради следните причини:
бързото развитие на компютърните технологии в световен мащаб;
добрите възможности за компютърно моделиране на обекти, процеси и явления;
нарастващия интерес към този вид обучение;
привлекателните и реалистични визуализации;
възможност за спестяване на скъпо струваща техника и материали, необходими за упражнения върху темата.
Как възниква идеята за електронно представяне на учебен материал?
. В процеса на обучение по ИТ се натрупват знания за начините на използването на компютърните технологии за различни цели. В часовете за упражнения на учениците се поставят реални задачи, в които практически да приложат наученото. По преценка на преподавателя се дават различни задания, включително и такива, които са свързани с изучаван материал в други учебни дисциплини. Поставя се творческа задача да се моделират различни обекти, процеси и явления с помощта на компютър, като се използват уменията, формирани в часовете по компютърни науки.
. Идеята за компютърен модел е предпоставка за развитие на творческото въображение на участниците в реализацията на този модел. В повечето случаи това са екипи от учители и ученици, които работят почти равнопоставено в процеса на разработка. Тази равнопоставеност амбицира учениците за себеизява и развива техния творчески потенциал. А какво по-голямо удовлетворение за учителя от това да види своите възпитаници като идейни творчески личности. Генерират се идеи, идеите прерастват в модели, моделите се реализират…
Етапите при разработване на електронен урок най-общо могат да бъдат класифицирани по следния начин:
Задаване на задача, свързана с моделиране на обект, процес или явление.
Съставяне на идеен план за реализация.
Определяне на обобщена тема – извършва се от учител специалист (географ, историк, физик и т.н.)
Определяне вида на урока.
Избор на учители и ученици, които ще реализират проекта.
Обсъждане на темата, изясняване на детайлите, поставяне на акцент върху основните елементи в урока.
Методическа разработка на урока.
Създаване на подходящ дизайн.
Избор на програмна среда за реализация на електронния урок.
Компютърна разработка на урока.
Изчистване на технически и фактологически грешки.
Апробация на урока.
След корекции, ако се налагат такива, се тества в учебни часове пред няколко класа.
Последни подобрения и крайно оформление.
Конкретно: как се създава проект по физика.
. Идеята, че светлинният спектър може да се изобрази атрактивно с компютър, поставя началото на урок по физика. Съставя се идеен проект, включващ теоретичната постановка на урока и нагледните визуализации, показващи физичните явления и процеси. Учител по физика конкретизира заданието и формулира темата на урока – “Дисперсия на светлината” (има го на диска към броя).
. На работна среща екипът от учители и ученици изяснява отделните детайли. Учителят физик определя основните акценти в урока, отделните му части, които са важни при постройката на проекта. Определя се видът на урока – урок за нови знания, демонстриращ няколко физични явления с методическа обосновка за всяко от тях.
. Включването на въпроси и задачи към урока, както и тест за проверка на знанията ще допринесе за по-голямата стойност на проекта.
. Дават се конкретни задачи на отделните членове на екипа. Учителят специалист методически разработва урока, ученик - дизайнер създава визията на урока, определят се основните менюта, препратки, графични елементи, анимации и др.
. Изработеният дизайн трябва да бъде съобразен с темата на проекта и неговата насоченост. Избира се програмна среда за разработка на проекта – въз основа на детайлите които ще включва и предлаганите възможности на различните видове софтуер.
. Разработката на урока е продължителен процес. Всеки участник трябва да бъде достатъчно отговорен за частта от проекта, която е поел да изработи. След като отделните детайли бъдат готови целият екип работи при сглобяването на отделните елементи, за да се създаде цялостната структура на проекта. Това става под ръководството на учителя специалист и с дейната помощ на учител по информатика.
. Често пъти първоначалната идея и крайният продукт са много различни. В процеса на разработка почти винаги възникват нови идеи, детайлизират се предишните и на базата на създаденото вече те се реализират по най-добрия начин. Това неминуемо подобрява и качеството на проекта, което носи и всеобща удовлетвореност.
. Проектът “Източна Румелия между Европа и Ориента” е изработен съвместно с исторически музей “Съединение” – Пловдив. Включва цялата историческа истина, събрана в музея относно раждането на Източна Румелия, уредбата на младата държава и нейното съществуване. Освен, че синтезира голямо количество информация, проектът служи и за популяризиране дейността на музея. Поради големия обем върху диска е приложена бетаверсия на проекта, без филмираните елементи и музикалните файлове.
. Електронният урок “Тригонометрични функции” е предназначен за ученици от 10 клас. По интересен начин е анимирана връзката между тригонометричната окръжност и графиките на тригонометричните функции. Предложени са разнообразни задачи.
. Работим и за по-малките – обучение под формата на игри е в основата на проекта “Образователен игрови портал”.
. Наши екипи от учители и ученици са създали електронни разработки на учебен материал по химия, биология, философия, български език, информатика, информационни технологии и много др.
Видовете електронни уроци могат да бъдат класифицирани в следните направления:
. За демонстрация на опит, онагледяване на процес (продължителност около 10 мин.) - дава възможности за визуално представяне на елемент от изучавания материал. Една такава демонстрация може да замени скъпо струваща техника и материали.
. Урок за нови знания – синтезирано в няколко точки се показват новите основни елементи от урока.
. Урок за упражнение – тук може да се приложи по-голямо творчество и да се предложат различни варианти за трактовка, да бъдат разгледани различни аспекти на изучаваното и извън задължителната програма. Самите ученици и учители могат да приложат творчество и да задълбочат разработката до желана степен.
. Контрол на усвоявания материал - създават се тестове, чрез които да бъде проверена степента на усвоеност на материала.
Цял урок, включващ точките 1, 2, 3 и 4.
Урок за дистанционно обучение (без наличие на учителска помощ).
Уроци за деца със специфични потребности .
Създаване на поредица уроци, изграждащи цяла тема.
Изработка на електронни курсове върху целия материал по дадена учебна дисциплина.
. Прилагането на тестове дава възможност за осъществяване на диференциран подход при формирането на понятията и свойствата. Чрез подходящ инструментариум могат да се установят някои способности, специфични за формирането на научни понятия: бързо съотнасяне на новите знания към вече придобитите, сравнително правилно и бързо извършване на обобщения; способност на учениците самостоятелно да проверят знанията си. Един урок е напълно завършен ако съдържа и елемент, чрез който да бъде проверена степента на усвоеност на материала.
. Такива елементи за самопроверка са тестовете. Правилното поставяне на тестовите въпроси, структурирането на различните варианти за отговор, както и начинът на поднасяне на теста са изключително важни елементи за качеството на електронния урок. При използуването на тестовете у учениците се възпитават нови качества - концентрация на мисълта, бързина на реакциите и др. Естествено е да се съчетават различни методи на диагностика и контрол, за да се получат по-разнообразни впечатления за цялостната подготовка на ученика и оценката да бъде по обективна.
“За” и “против” използването на електронни уроци в обучението
. При разработката на електронни уроци, участниците имат свободата да покажат свои лични виждания, да реализират собствена идея, а това води до желание за участие и вътрешна мотивация. Каква по-голяма удовлетвореност от факта, че си създател на нещо ново и уникално, което е интересно и полезно за много хора.
. Освен това, в електронните уроци се дава възможност да се моделират процеси и явления, които не могат да се наблюдават по друг начин. Учебният материал може да бъде поднесен достатъчно атрактивно, което да задържи вниманието на обучаващия. Електронните уроци могат да заменят скъпо струваща техника и материали, необходими за лабораторни упражнения по темата. Чрез учебен материал, поднесен в електронен вид могат да се развият положителни качества у ученика, а именно бързина на реакциите, добра степен на концентрация. Електронното обучение дава възможност за индивидуализация на обучението, както и възможност за самопроверка и самооценка чрез тестове.
. Разбира се, наред с положителните страни, електронното обучение има и своите отрицателни.
. Не винаги ученикът сам може да постигне желаната организираност и систематизираност при обучението си. Намалена е връзката учител – ученик. Не трябва да се пренебрегва и факта, че мониторът изморява очите повече, отколкото четенето от хартиен носител. Не всички училища и не всеки ученик имат равни възможности за използване на компютърна техника и Интернет.
. Отчитайки положителните и отрицателните страни, мисля, че съчетавайки добрата методика на преподаване с атрактивните възможности за компютърно моделиране и визуализиране могат да се създадат условия за по-качествено обучение. Неотменната роля на учителя, като главен двигател в процеса на обучение, ще се запази. Учебното съдържание, поднесено в електронен вид, освен че дава добри възможности за онагледяване и възприемане, може да постави и редица предизвикателства пред учениците, подсилващи интереса им към науките.
Заключение
. Дългогодишна практика в ОМГ “Акад. Кирил Попов” е да се използват достиженията на техниката за образователни цели. Ръководството на училището винаги е подкрепяло идеи, свързани с прилагане на творчество и иновативност в работата. Неоценима е заслугата за това на директора на училището, настоящ зам. министър на образованието, доц. Кирчо Атанасов, както и на настоящия директор Ивайло Старибратов. Още през 1982 – 86 г. са разработени първите компютърни уроци по всички учебни дисциплини от наши учители и ученици. В настоящия момент ценна помощ ни оказват няколко софтуерни фирми, между които и ОРАК Инженеринг. Някои от нашите електронни разработки са публикувани на Интернет страницата на училището - http//omg-bg.com.
. На базата на сегашния ни опит в близко бъдеще бихме могли да изградим система, включваща уроци, категоризирани според: възрастова група (клас), предмет, раздел, тематична насоченост. Може да се създадат цялостни разработки на учебния материал по много учебни дисциплини, изучавани в училище. За да бъдат използваеми в най-добра степен, е удобно да бъде създадена и система за тестване, включваща база от тестове за проверка на знанията.
. В бъдеще компютрите ще се разглеждат, по всяка вероятност, като системи, комплектовани със стотици и хиляди идентични процесори, всеки от които ще има специфични функции. Очаква се създаване на компютри от клас изкуствен интелект, които трябва да могат да притежават някои от чертите на човека. Едно от направленията на развитие на компютърните системи е да се създадат високопаралелни устройства за масова обработка с развити комуникации. Всичко това неминуемо ще доведе до удивително бързи темпове на развитие и на информационните технологии.