Open Source DLO's op universiteiten

Open Source DLO's op universiteiten

door Karin van den Berg -
Aantal antwoorden: 9
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een afstudeeronderzoek aan de Universiteit van Tilburg, met als onderwerp Open Source DLO's op universiteiten. Moodle was een pakket wat ik alsmaar weer tegenkwam en het lijkt mij een goede kandidaat. In mijn onderzoek ga ik o.a. een aantal DLO's naast elkaar zetten om uitgebreid te vergelijken.

Ik heb hier een beetje rondgekeken en het lijkt er op dit moment op dat er weinig universitaire interesse is in moodle in nederland. Ik vroeg mij af of een van u mij daar misschien meer over kan vertellen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Karin van den Berg

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Een deeltje van de unief van Luik gebruikt Moodle, Dublin City University, de rechtenafdeling van Oxford,... maar dat is allemaal niet in Nederland natuurlijk glimlach 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Karin van den Berg

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Ger Tielemans -

In Nederland hebben veel universiteiten niet alleen BB gekocht, maar daar omheen ook veel geinvesteerd in trainers, cursussen, aanvullende software. (Zie bijvoorbeeld de nieuwe Blog van BB Univ. Leiden)

Ook al kun je toetsen van BB importeren in Moodle, de andere investeringen moeten ook worden meegewogen. (Heeft men bijvoorbeeld al veel geinvesteerd in materiaal als Building Blocks die alleen in BB te draaien zijn?)

Ook al kan een eerstejaars economie student je voorrekenen dat overstappen altijd nog goedkoper is dan je afschrijvingen uitzitten, voor een beetje bestuurder voelt dit toch even anders aan glimlach

Ook de voorliefde voor zogenaamde standaards (SCORM,  IMS/CP) houdt mensen weg bij Moodle: het ondersteunt nog geen standaards, omdat de standaard die de rijkdom van Moodle kan ondersteunen nog in de maak is (Learning Design van IMS, de voortzetting van EML van de OU.)

Begrijp me niet verkeerd: als u een SCORM-module heeft, kan Moodle hem afspelen en de score aan het gradebook doorgeven. (Alleen heb ik nog niet een goede SCORM module gezien, afgezien van de demo's..)


Er zijn al erg veel websites waar DLO's met elkaar vergeleken worden, bespaar je die moeite. Interessanter is het om uit te zoeken waarom managers geen Open Source durven te kopen.

Simpel antwoord: omdat dat niet te koop is, het is gratis.

Uitgebreid antwoord:

- gratis, dat kan toch niets zijn, welke loozer geeft nu iets gratis weg, Ja Bill Gates met IE maar dat is om de rest op die markt dood te drukken, wie kan ik aanspreken op gebreken in de software, enz enz..

Waarom betaalt men - wij ook - nog steeds voor het dure Micorsoft Office, terwijl er goede gratis alternatieven zijn, die op onderdelen zelfs beter scoren, zoals het omzetten van Word in PDF of Powerpoint-alikes in Flash 


Externe professionals laten wij  (betaald met het jaarlijks uitgespaarde licentiegeld!!) maatwerk aanpassingen verrichten voor onze 9 openbare VO scholen in Enschede.

2 december is er weer een open dag voor onderwijsmanagers om te zien hoe wij ons onderwijs proberen te vernieuwen (van klassen naar leertuinen) en daarvoor Moodle aanpassen. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Karin van den Berg

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Jean-Pierre Pawlak -
In België heeft de VUB (vrije universiteit Brussel) vorig jaar besloten over te schakelen op Dokeos. Je zal hier meer informatie vinden over deze keuze. Dokeos zelf is een 'variant' van Claroline dat intensief gebruikt wordt aan de UCL (Universiteit Luik)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jean-Pierre Pawlak

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Karin van den Berg -
Jean-Pierre, bedankt, daar is zeker nuttige informatie te vinden. Het valt me wel op dat in hun rapport Moodle wel naast Dokeos en Blackboard wordt gezet maar er vervolgens alleen nog op Dokeos ingegaan wordt zonder enige uitleg waarom Moodle af valt. Misschien vraag ik daar nog eens naar bij een van die mensen...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Karin van den Berg

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Jean-Pierre Pawlak -
Ik ken er het fijne ook niet van (en zou dus eigenlijk moeten zwijgen). Maar ik denk wel dat er flink gelobbyed is. Je mag ook niet vergeten dat zowel Dokeos als Claroline producten van eigen bodem zijn. Zowel de RUG (rijksuniversiteit Gent) als de VUB hadden al experimenten lopen met Claroline.  De expertise was dus al aanwezig. 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jean-Pierre Pawlak

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Ger Tielemans -
Dokeas is een dochter van Claroline, afgesplitst bij het scheiden der geesten. Beide noem ik BB look-alikes omdat ze dat product duidelijk in het vizier hadden tijdens het ontwerpproces en dus ook hetzelfde bezwaar met BB delen: een userinterface indeling naar technische functies en niet zoals bij Moodle rondom onderwijsfuncties als (thema, taakset, periodeplanner) 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Karin van den Berg -
Een argument om voor Dokeos te kiezen was meen ik ook de vergelijkbaarheid met BB, Moodle moest men zeer aan wennen.

Dat is ook een manier om je eigen lock-in te creeeren......




Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Karin van den Berg

Re: Open Source DLO's op universiteiten

door Jan Joost de Vries -
Hallo Karin,

Ik heb een knoppix cd gemaakt met daarom Moodle, Atutor en Ilias geinstaleerd. Als je interesse hebt kun je bij mij de iso downloaden. Deze cd is bedoeld om oss leeromgevingen te vergelijken.

Groet Joost.

Email = devries BIJ etine punt nl
Gemiddelde van de beoordelingen:  -