Oversettelse av Moodledokumentasjonen

Nå er all innebygget Moodle-dokumentasjon komplett oversatt til norsk!

Picture of Alf Martin Johnsen
Nå er all innebygget Moodle-dokumentasjon komplett oversatt til norsk!
Translators
Hei,
nå er endelig første versjon av innebygget Moodle-hjelp komplett oversatt og tilgjengelig fra moodle.org. Dette er de hjelpesidene du får opp når du klikker på spørsmålstegnene rundt omkring i Moodleportalen dere har. For at dere skal se endringene må administrator oppdatere språkpakken "no_utf8". Dette kan gjøres fra 26.januar.

Absolutt alle språkstrenger er også oversatt, slik at nå starter den virkelige jobben:
(oversettelsene er fortsatt langt fra perfekte)
  1. Finne alle tyrkleifer i oversettelsen og rapportere disse til http://www.efaktor.no. Du finner et rapportskjema i menyen til venstre.
  2. Finne fram til dårlige/misvisende oversettelser og foreslå bedre oversettelser.
  3. Bruke kritisk blikk på alle hjelpesider og se om informasjonen er ok eller bør skrives om. Det er fortsatt alt for mange oversettelser som bærer preg av ord for ord-oversettelser. Har du bedre forslag er jeg takknemlig for å få dem.
Alle oppdateringer/feilrettinger blir lagt ut fortløpende. Siden undertegnede tok over oversettelsesansvaret har språkstrenger og hjelpefiler blitt oppdatert flere ganger i uka og det kommer til å fortsette.

Oversettelsen av nn_utf8 (nynorsk) har jeg dessverre ikke fått gjort stort med. Mest fordi jeg har vært opptatt av at vi i det minste skulle ha EN komplett oversettelse før vi gøv løs på neste språk. Deretter fordi jeg ikke er stø nok i nynorsk og trenger assistanse fra en som bruker nynorsk til daglig. En slik person har foreløpig ikke meldt seg - men kanskje du er en aktuell kandidat?
Mitt beste forslag er å kopiere alle bokmål hjelpefiler over til nynorsk, slik at innebygget hjelp i det minste er på norsk - og så tar vi det derfra. Når det gjelder språkstrengene tror jeg nok vi må gå den tunge veien og oversette streng for streng.
Vil du bidra?

... og avslutningsvis: Gå til www.efaktor.no og fyll ut skjemaet der for ting du måtte finne og så tar vi tilbakemeldingene fortløpende.

Mvh
Alf Martin
eFaktor as