Gebruikersproblemen via intern of extern netwerk.

Gebruikersproblemen via intern of extern netwerk.

door Gerard Oude Nijhuis -
Aantal antwoorden: 3

Moodle 1.3 Beta is op een server met twee netwerken geinstalleerd onder linux.

Het externe netwerk draait via adres http://213.10.234.210/moodle

Het werken vanaf andere computers vanuit internet gaat prima.

Maar op een computer via het interne netwerk aangesloten op een aparte netwerkkaart van de server via adres http://192.168.0.99/moodle geeft deze alleen het openingsscherm weer met de vakken.

Na een selektie van een vak of door in te loggen verandert het ip adres in dezelfde instelling als of je van buiten inlogd met onderstaande foutmelding.

N.L. //213.10.234.210/moodle/course/view.php?id=2 

De pagina kan niet worden weergegeven.

Door het ip adres in de browser weer terug te zetten lijkt moodle te werken maar helaas zonder plaatjes.

Door op de server bij installatie het andere ip adres in te stellen werkt moodle alleen via het interne netwerk.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gerard Oude Nijhuis

Re: Gebruikersproblemen via intern of extern netwerk.

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Je benadert je webserver met het ip-adres en je hebt dat ingesteld als weblocatie in de configuratie tijdens de installatie, denk ik.

Beter is dat je een domeinnaam gebruikt. Aan de WAN-zijde laat je in dns dan je ip-adres van de internetkant koppelen aan je domeinnaam, aan de LAN-zijde geef je dan in je eigen DNS-server het ipadres van de LAN-zijde in en je koppelt dat aan dezelfde domeinnaam.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Gebruikersproblemen via intern of extern netwerk.

door Gerard Oude Nijhuis -

Bedankt voor de vlotte reactie. Helaas heb ik geen DNS server draaien. Ik wacht op de ultieme tip.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gerard Oude Nijhuis

Re: Gebruikersproblemen via intern of extern netwerk.

door Herbert Keijers -
Toch lijkt me een DNS voor dit geval noodzakelijk ...
Je wil nl. van buiten en binnen benaderbaar zijn en de config van moodle laat maar één entry toe.
Je kan dit eens proberen:
  1. Maak via dyndns.org een DNS naam voor je server. (gratis)
    (Het IP nummer doet vernoeden dat je een vast kennisnet/nltree nummer hebt). Stel je maakt als DNS "mijn.IP.vertaling"
  2. Haal een client naar je machine om dit telkens aan dyndns door te geven.
    (Uitleg vind je op hun pagina's)
  3. Pas je IP aan naar mijn.IP.vertaling binnen de config.php van Moodle.
  4. In je intranet, zoek de hosts file van elke client en zet een er een regel bij zoals:
    192.168.10.99       mijn.IP.vertaling
  5. Je zou nu van binnen en buiten bereikbaar moeten zijn via http://mijn.IP.vertaling
    Noot: Best is, als je clients een proxy gebruiken om op het internet te komen, aan te geven dat voor mijn.IP.vertaling geen proxy gebruikt moet worden. Kwestie van de snelheid binnen het intranet hoog te houden.
Succes !
Gemiddelde van de beoordelingen:  -