19ти Януари, Вторник, 2010 г.
© Фондация “Пайдея”
. Община Оряхово е една от двете пилотни общини, които в продължение на 2 учебни години експериментират различни мерки и подходи за пълно обхващане на децата в училище и намаляване на броя на отпадащите ученици. Съвместните действия на община, училища и детски градини са част от Пилотен проект за превенция на отпадането от училище на общинско и училищно ниво, осъществяван от Фондация Пайдеяс подкрепата на УНИЦЕФ-България в рамките на споразумение за сътрудничество между УНИЦЕФ и МОМН. По–голямата част от времето на проекта попадна в трудното и за училища и за общини време на финансовата криза, и въпреки това една малка община като Оряхово успя да демонстрира какви възможности дава диалогът и сътрудничеството община-училище за защитата на най-добрият интерес на децата.
. Два примера. Ако никой не е достатъчно голям за самостоятелен проект по Структурни фондове – заедно - можем В хода на проекта екипите от експерти от общинска администрация и учители установиха, че от една страна за мотивацията на учениците е от съществено значение достъпът им до атрактивни извънкласни занимания в училище, но от друга – училищата в общината са много малки (под 250 ученика) и всяко едно от тях поотделно няма капацитет да подготви проекти, за да осигури финансиране на такива дейности, нито да изпълни дейностите при финансовите условия на Структурните фондове, които изискват сериозно авансиране на средства и дълги периоди на изчакване за възстановяването им от финансиращите органи. Решението, което Община Оряхово предложи на този проблем е съвместни проекти, водени от общината с участие на повече училища и дори – привличане на квалифицирана консултантска помощ за разработване на проектите, за сметка на общината.
. Резултатите: разработени са 4 проекта за различни училищни дейности, два от които вече се осъществяват, а други два са процедура на одобрение. Действащите два проекта позволяват на деца в предучилищна възраст от две села без достъп до детски градини – да посещават „изнесени” групи на детските градини от общинския център и също така на деца от 3 училища в общината – да участват в атрактивни извънкласни форми, свързани с местните традиции и обичаи.
. Образователен медиатор и психологическа подкрепа – за всички ученици Също по причина на мащаба – училищата в община Оряхово нямат възможност да разкрият места за училищен психолог, а учениците в община Оряхово имат същите проблеми и нужди от психологическа подкрепа като всички останали ученици в България. За щастие в общината има поне 4-ма квалифицирани психолози и от години работят съвестно 3 обществени възпитатели. Откъдето и идеята да се създаде общинско звено за психологическа подкрепа, което да е от помощ на всички училища и ученици едновременно.
. За сега звеното е експериментално и за да осъществи дейността си бяха привлечени от родителско настоятелство допълнително средства. Неговата работа позволи на над 25 деца от трите възрастови групи да получат индивидуална психологическа подкрепа и на над 30 родители на бъдещи ученици да участват в ателиета с психолози за запознаване с промените, които представлява в живота на детето постъпването в училище.
. Образователният медиатор освен, че осигури сътрудничеството и диалога със семействата на децата, получаващи психологическа подкрепа, попадна и на няколко случая на семейства, които имат право на здравна и социална помощ, но не бяха търсили такава я потърси от незнание. Ако се питате има ли ефект от тези мерки, които изискват и усилия и средства ето две числа: През 2006-2007 учебна година делът на отпадналите ученици в общината е 3,5 % от всички ученици. През 2008-2009 учебна година този дял е - 0,7 %. По този европейски показател за качество на образованието – Община Оряхово само за 2 години достигна средните европейски стандарти. И успя да предотврати загуби за над 35000 лв. от делегирано държавно финансиране за образование.
© Фондация “Пайдея”
. Община Оряхово е една от двете пилотни общини, които в продължение на 2 учебни години експериментират различни мерки и подходи за пълно обхващане на децата в училище и намаляване на броя на отпадащите ученици. Съвместните действия на община, училища и детски градини са част от Пилотен проект за превенция на отпадането от училище на общинско и училищно ниво, осъществяван от Фондация Пайдеяс подкрепата на УНИЦЕФ-България в рамките на споразумение за сътрудничество между УНИЦЕФ и МОМН. По–голямата част от времето на проекта попадна в трудното и за училища и за общини време на финансовата криза, и въпреки това една малка община като Оряхово успя да демонстрира какви възможности дава диалогът и сътрудничеството община-училище за защитата на най-добрият интерес на децата.
. Два примера. Ако никой не е достатъчно голям за самостоятелен проект по Структурни фондове – заедно - можем В хода на проекта екипите от експерти от общинска администрация и учители установиха, че от една страна за мотивацията на учениците е от съществено значение достъпът им до атрактивни извънкласни занимания в училище, но от друга – училищата в общината са много малки (под 250 ученика) и всяко едно от тях поотделно няма капацитет да подготви проекти, за да осигури финансиране на такива дейности, нито да изпълни дейностите при финансовите условия на Структурните фондове, които изискват сериозно авансиране на средства и дълги периоди на изчакване за възстановяването им от финансиращите органи. Решението, което Община Оряхово предложи на този проблем е съвместни проекти, водени от общината с участие на повече училища и дори – привличане на квалифицирана консултантска помощ за разработване на проектите, за сметка на общината.
. Резултатите: разработени са 4 проекта за различни училищни дейности, два от които вече се осъществяват, а други два са процедура на одобрение. Действащите два проекта позволяват на деца в предучилищна възраст от две села без достъп до детски градини – да посещават „изнесени” групи на детските градини от общинския център и също така на деца от 3 училища в общината – да участват в атрактивни извънкласни форми, свързани с местните традиции и обичаи.
. Образователен медиатор и психологическа подкрепа – за всички ученици Също по причина на мащаба – училищата в община Оряхово нямат възможност да разкрият места за училищен психолог, а учениците в община Оряхово имат същите проблеми и нужди от психологическа подкрепа като всички останали ученици в България. За щастие в общината има поне 4-ма квалифицирани психолози и от години работят съвестно 3 обществени възпитатели. Откъдето и идеята да се създаде общинско звено за психологическа подкрепа, което да е от помощ на всички училища и ученици едновременно.
. За сега звеното е експериментално и за да осъществи дейността си бяха привлечени от родителско настоятелство допълнително средства. Неговата работа позволи на над 25 деца от трите възрастови групи да получат индивидуална психологическа подкрепа и на над 30 родители на бъдещи ученици да участват в ателиета с психолози за запознаване с промените, които представлява в живота на детето постъпването в училище.
. Образователният медиатор освен, че осигури сътрудничеството и диалога със семействата на децата, получаващи психологическа подкрепа, попадна и на няколко случая на семейства, които имат право на здравна и социална помощ, но не бяха търсили такава я потърси от незнание. Ако се питате има ли ефект от тези мерки, които изискват и усилия и средства ето две числа: През 2006-2007 учебна година делът на отпадналите ученици в общината е 3,5 % от всички ученици. През 2008-2009 учебна година този дял е - 0,7 %. По този европейски показател за качество на образованието – Община Оряхово само за 2 години достигна средните европейски стандарти. И успя да предотврати загуби за над 35000 лв. от делегирано държавно финансиране за образование.
Повече информация за европейските образователни програми
Повече информация за европейските образователни системи