LDAP Problem

LDAP Problem

av Jonas Nehlstedt -
Antal svar: 5
Hej,

Har ett litet problem med att få LDAP inloggningnen att fungera.

Min moodle installation ligger på en OpenBSD 4.4 burk, och allt verkar fungera bra förutom att få bind användaren att fungera.

Jag har gjort så att jag sniffat trafiken till min PDC och där kan jag se att något lösenord aldrig skickas med till PDCn och tar jag bort lösenordet för användaren så ser jag att det blir en "sucsess bind", sen att sökningarna inte funkar även när jag kör utan lösen är nästa problem men det känns som detta måste lösas först.

Någon som har någon idé på vad det kan vara?

Jonas
Som svar till Jonas Nehlstedt

Svar: LDAP Problem

av Tobias Wallenqvist -
Hej!

Ja jag har varit med om liknande, vilken ldapserver använder du?

Det skall finnas någon inst som ger dig rättighet att logga in via cli , i vissa fall returnerar den en felkod som moodle inte känner igen och ger Grant access även fast det är fel..

Men som sagt, vilken ldapserver och version av moodle?

/T
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: LDAP Problem

av Jonas Nehlstedt -
Oj, slarvigt av mig att missa det. leende

Det är en Windows 2003 server.
Som svar till Jonas Nehlstedt

Svar: LDAP Problem

av Tobias Wallenqvist -
Hej!

Ursäkta det sena svaret...

Du använder alltså ett Microsoft AD?

Jag tror jag läste lite klent sist. Problemet är så vitt jag kan förstå att du inte får något lösenord skickat till ldap-trädet och därför blir det fel i bindningen?

Det tyder på något fel i scriptet för ldap kopplingen, har du testat att uppdatera till senaste moodle releasen?

Det som också kan strula är sökvägen i trädet där bind användaren finns. Detta kallas DN.

http://docs.moodle.org/en/LDAP_authentication#Bind_settings
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: LDAP Problem

av Jonas Nehlstedt -
Ingen fara!

Av någon anledning så lirar det nu... och jag vet inte alls vad jag gjort. mixed



Men tack för att du försökte iaf! leende

Jonas