Inloggen met explorer lukt niet + sesskey bug

Inloggen met explorer lukt niet + sesskey bug

door Elwin Varkevisser -
Aantal antwoorden: 3
Dag dames en heren,

Op onze school hebben wij nu een jaar of twee een draaien als ELO. Het gaat om een vrij standaard installatie zonder add-ons of dergelijke. Alleen het uiterlijk heb ik licht aangepast door een skin te veranderen.

Tot een paar weken geleden hebben wij gelukkig weinig problemen gehad waarvoor we de code in moesten duiken (gelukkig, omdat we daar de kennis gewoon niet voor in huis hebben).

Een paar weken geleden zijn we van versie 1.8.? overgestapt naar 1.9.5. Sindsdien zijn de rapen gaar surprise

Probleem: inloggen met IE (6, 7 en 8) lukt nog maar in 5% van de gevallen. De rest van de tijd laat hij na het inloggen gewoon weer de hoofdpagina zien, zonder in te loggen en zonder foutmelding! Met firefox en chrome werkt het wel gewoon goed..

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb niks geks draaien, gewoon een normale Moodle-installatie zonder add-ons. Ook heb ik het geheel geupdate zoals ik eerder al een aantal maal heb gedaan.

Probleem 2 (minder urgent): sommige leerlingen krijgen bij het bewaren van hun werk bij een online opdracht de melding: invalid sesskey. Ook sinds de overstap naar 1.9.5

Moodle is nu geupdate naar 1.9.7 (Build: 20091126) en problemen zijn er nog steeds. Ik had eigenlijk gehoopt dat het een bug was in 1.9.5 mixed

Heeft iemand tips voor deze simpele applicatiebeheerder? wink Jammer genoeg zit ik ondanks mijn redelijke kale installatie toch met aparte problemen..

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Elwin Varkevisser

Re: Inloggen met explorer lukt niet + sesskey bug

door Richard van Iwaarden -

Hallo Elwin,

Deze problemen lijken me gerelateerd. Bij het inloggen in Moodle zal geprobeerd worden om een sessie te maken. Lukt dat niet, dan kun je niet inloggen. Ook je 2e probleem is een sessie probleem.

Probeer dit eens: maak een backup van je MySQL database. Na het maken van je backup, probeer dan eens je tabel met sessies te legen. Kijk of je daarna goed kunt inloggen.

Als je nog als administrator kunt inloggen, kijk dan ook eens naar deze instellingen:

http://jouwmoodlesite/admin/settings.php?section=sessionhandling

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Inloggen met explorer lukt niet + sesskey bug

door Elwin Varkevisser -
Hallo Richard, bedankt voor je reactie!

Zelf heb ik nog weinig ervaring met direct in databases rommelen, dus ik zal vertellen wat ik allemaal zie en wat er volgens mij mist.

Als ik de DB bekijk met phpMyadmin en zoek op 'session' zie ik de volgende tabellen:

  • mdl_sessions2
  • mdl_mnet_session
  • mdl_question_sessions
De eerste tabellen zijn leeg, de laatste heeft 816 rijen.

Je zou verwachten dat sessions2 ook vol zit, maar dat is dus niet zo. Ook heeft de tabel deze vage beschrijving: "Optional database session storage in new format, not used by (0)"

Ik krijg het gevoel dat ik een normale mdl_sessions (of desnoods sessions1) hoor te hebben, maar dat deze verdwenen is? Klopt mijn gedachtegang?

In de Sessionhandling-pagina staat alles op default.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat Firefox en Chrome wel gewoon kunnen inloggen en ook ingelogged blijven, terwijl ik de sessie-tabel niet kan vinden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Elwin Varkevisser

Re: Inloggen met explorer lukt niet + sesskey bug

door Ger Tielemans -
Het eerste wat ik altijd doe na een migratie is in phpmyadmin de opdracht geven "alle tabellen repareren". (check all tables (onderaan), en dan in drop down menu:repair)

Ik doe het ook tussentijds als ik onvoorspelbaar gedrag krijg: sommigen lukt iets wel, anderen niet, dat is voor mij zo'n signaal. Daarna ga ik pas verder zoeken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -