Opdrachten aan groepen

Opdrachten aan groepen

door Leen de Gelder -
Aantal antwoorden: 9

Niet kunnen vinden in de documentatie, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het antwoord niet al een keer gegeven is.

Maar...

Is het mogelijk om in een cursus waar je meerdere groepen aan hebt toegevoegd voor één groep een inleveropdracht te maken? Géén Wiki dus. En zo ja, hoe doe ik dat dan?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leen de Gelder

Re: Opdrachten aan groepen

door Ger Tielemans -
  1. laat leerlingen onderling besluiten wie namens de groep zal inleveren en dat aan jou emailen, bijvoorbeeld: Leen de Gelder zal voor ons inleveren

  2. Jij zet twee opdrachten op een cursus kaart met de titels:
  • groepsopdracht 1 groep A (in te leveren door Leen)
    • individueel cijfer voor groepsopdracht 1
De eerste opdracht is een opdracht van het format: bestand uploaden
De tweede opdracht is van het format: "opdracht buiten de pc" (voor cijfer en feedback)

De eerste opdracht kan ook een blok zijn van meerdere in te leveren onderdelen: woordenlijsten, wikis, powerpoints, etc (visueel goed markeren en aangeven wie waarvoor verantwoordelijkheid heeft genomen.)

Geef de leerlingen een schema met criteria mee waarop de opdracht, het groepswerk het thema van de week en andere zaken beoordeeld zullen worden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Opdrachten aan groepen

door Leen de Gelder -

Op deze manier ga ik al te werk. Maar ik begrijp dat het dus niet mogelijk is om voor groep B de opdracht voor groep A letterlijk onzichtbaar te maken. Ik kwam op deze gedachte, omdat ik bij een lezing over It's learning merkte dat daarmee wél op het niveau van onderwerpen, cq opdrachten koppelingen aan groepen en eventueel leerlingen gemaakt kan worden.

Als je dan (bijv.) aan drie parallelklassen dezelfde cursus wilt aanbieden en deze lopen niet gelijk kun je vrij gemakkelijk drie dezelfde opdrachten geven, met verschillende inlevermomenten, waarvan ze er maar één zien.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leen de Gelder

Re: Opdrachten aan groepen

door Hans de Zwart -
Hoi Leen,

Heeft Ger een antwoord gegeven op jouw vraag? Of wilde je weten of je iets klaar kunt zetten voor één groep (en niet voor andere groepen)? Dat kan namelijk ook.

Je moet dan een groepering (dat is een groep van groepen) aanmaken. Daar voeg je vervolgens die ene groep aan toe. De inleveropdracht kun je vervolgens bij de instelling koppelen aan een groepering (waarbij je kunt aangeven dat andere groeperen de opdracht niet kunnen zien).

Beetje ingewikkeld verhaal, maar probeer het maar eens...!

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Opdrachten aan groepen

door Leen de Gelder -

Dag Hans,

Ik zat op hetzelfde moment een antwoord te typen als jij. Wat jij zegt wil ik dus bereiken, alleen moet ik nog even uitzoeken hoe jij dat dus doet. Ik heb dat nog niet helemaal op mijn netvlies. Dus.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leen de Gelder

Re: Opdrachten aan groepen

door Hans de Zwart -
Hopelijk helpt deze pagina je een beetje...
http://docs.moodle.org/en/Groupings
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Opdrachten aan groepen

door Leen de Gelder -
Ga ik binnenkort eens proberen! Bedankt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leen de Gelder

Re: Opdrachten aan groepen

door Ger Tielemans -
Ik las de vraag alsvolgt: is het mogelijk het antwoord van een groep door een daarvoor aangewezen leerling als groepsopdracht in te laten leveren en alle leden van de groep daarvoor een cijfer te geven: het antwoord is nee. (In TeLeTOP kan dat al jaren wel)

Mijn antwoord was de bekende workaround, die meer recht doet aan de leerling:

Moeten we dat toch willen? In de geest van Moodle: nee, liever meer uitleg aan en verantwoordelijkheid bij de leerlingen. Ook materiaal verbergen voor leerlingen is niet in de echte geest van Moodle als open, geemancipeerd leersysteem. (enige uitzondering: geconstrueerde cases waarbij inof gedoseerd de leerling moet berieken om de case niet te verstoren.)



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Opdrachten aan groepen

door Leen de Gelder -

Niets op tegen. Maar....

Mijn vraag heeft niets te maken met materiaal verbergen, maar met alleen datgene aanbieden wat voor de leerling van toepassing is. Een betere structuur dus. Dat is wel even wat anders hoor. Als je eenzelfde opdracht voor een tweede groep op een later tijdstip wilt laten doen wil ik graag deze zelfde opdracht er dus twee keer inzetten. Eén voor de eerste groep met tijdstip A en de andere voor de tweede groep met tijdstip B. Lijkt me óók een kwestie van recht doen aan de leerling. Toch?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leen de Gelder

Re: Opdrachten aan groepen

door Ger Tielemans -
Als die groepen alles gescheiden doen, zou ik liever - ook voor mijn eigen overzicht - iederegroep met een eigen kopie van de planner laten werken.

Stop je verschillende groepen in een planner, dan zien je te vaak dat ze de verkeerde toets/ opdracht /enz.. maken: planners met sleutels voorkomen dit.
(En ja je hebt gelijk, ook dan neem je het de leerling uit handen glimlach)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -