Het groeperen van vakken

Het groeperen van vakken

door Jeroen Wentel -
Aantal antwoorden: 13

Ik heb het volgende probleem. Binnen een vakcategorie wil bijvoorbeeld het vak Engels aanmaken. Vervolgens wil ik een aantal jaarlagen aanmaken en binnen elke jaarlaag weer een aantal onderdelen (vakken). Helaas, zoveel differentiatieniveau's biedt Moodle (denk ik) niet. Nu kun je natuurlijk weer met groepen gaan werken maar ik wil eerst zeker weten dat er geen andere mogelijkheid is binnen het reguliere vakken aanmaken.

Wie weet een oplossing? Bedankt, namens de collega's Engels.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Wentel

Re: Het groeperen van vakken

door Kris Gonnissen -

Je kan zeer diep gaan in het maken van subcategorieën. Bij wijze van proef heb ik 5 niveaus aangebracht: zie afbeelding.

Bijlage subcategorie.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Het groeperen van vakken

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
straffer nog, er is geen limiet op die onderverdelingen, het moet wel terug te vinden blijven natuurlijk, maar er is geen technische maximumgrens
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Het groeperen van vakken

door Jeroen Wentel -

OK, ik weet nu dat het mijn beperktheid is die het aanmaken van meerdere niveau's onmogelijk maakt. Ik heb dat mooie schemaatje gezien, maar ik weet nog steeds niet hoe ik tot meerdere niveau's kan komen.

Ligt het aan de versie die de mogelijkheid al dan niet kent? Kan ik dit ergens terugvinden. Ik heb de handleiding (1.3) al doorgekeken maar niets gevonden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Wentel

Re: Het groeperen van vakken

door Jeroen Wentel -

Kris,

Uiteindelijk heb je me toch geholpen. Dank je wel.

Het was zo simpel dat ik er in eerste instantie overheen keek. Je kunt inderdaad simpelweg een vak verplaatsen naar een vakcategorie. Op dat moment onstaat er in het dropdown menu een extra optie. Dit kun je natuurlijk behoorlijk vaak herhalen waardoor er autiomatisch subvakken of subsubvakken ontstaan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Wentel

Re: Het groeperen van vakken

door Kris Gonnissen -
Eerlijk gezegd, Jeroen, toen mijn collega's Engels (!) me een maand geleden zoiets vroegen, heb ik hen ook eerst gezegd dat dit niet kon, en dezelfde avond heb ik toen de inderdaad zeer simpele oplossing gevonden...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Wentel

Re: Het groeperen van vakken

door Jan Joost de Vries -
Hoi,

Ik probeer het ook maar ik kijk er nog steeds overheen. Is het mogelijk een gedetailleerde beschrijving hier te plaatsen. Bij mij lijkt die optie niet te verschijnen om een subcategorie te maken.

Groet Joost
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Joost de Vries

Re: Het groeperen van vakken

door Kris Gonnissen -

Je maakt eerst je nieuwe categorie aan, en in het venster dat onmiddellijk daarop verschijnt, zie je naast die nieuwe categorie onder het kopje "Verplaats categorie naar:" een selectievakje. In dat vakje staat standaard "Top", en met het omgekeerde driehoekje kan je uit het uitklapmenu een andere categorie selecteren. Je pas aangemaakte categorie wordt dan een subcategorie van die andere categorie.

Werkt bij mijn weten minstens vanaf versie 1.3.

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Het groeperen van vakken

door Ger Tielemans -
Misschien moet de vertaling veranderen in "Hang categorie onder..."
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Het groeperen van vakken

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Er staat nu: Verplaats categorie naar...
Is het dat wat je veranderd wil zien Ger? Let op, want je kunt met dat menuutje ook subcategorieën terug naar een hoger niveau brengen.

Misschien dat die "top" wel iets anders moet worden. Ik heb er nu "naar boven" van gemaakt, in de veronderstelling dat dat de bedoeling was. Door deze discussie zie ik waar die string gebruikt is en naar boven is niet echt een gelukkige keuze... Je hebt dit nodig om een subcategorie terug naar het bovenste niveau te brengen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Het groeperen van vakken

door Kris Gonnissen -

"Verplaats categorie naar..." is een goede formulering. Misschien "top" vervangen door "bovenaan" of "hoogste niveau", of iets dergelijks. "Naar boven" vind ik minder geschikt, omdat je er dan een bijwoordelijke bepaling van richting van maakt, en de andere items uit dit uitklapmenu zijn dat niet. Bovendien heb je dan tweemaal "naar": "Verplaats categorie naar..." "naar boven".

Een korte toelichting in de handleiding lijkt me een betere optie.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -