Kopplingar till Extens (IST)

Kopplingar till Extens (IST)

av Emil Karlsson -
Antal svar: 12

Hej Alla

Jag undrar om det finns någon här som har gjort kopplingar till extens. Dvs hur det fungerar med importer/exporter vad gäller scheman, elever osv

Som svar till Emil Karlsson

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Tobias Wallenqvist -
Hejsan Emil!

Kul att det rör lite på sig i communityt!

Vi (Kommunförbundet Jämtland) har våra siter kopplad mot en gemensam metakatalog som speglas mot Extens. Tror inte att det finns någon direkt koppling mot Extens utan det krävs nog ett lager mellan dessa.

Vad är det du vill göra, så kanske vi kan hjälpa dig att tillverka de moduler som behövs.

/T
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Emil Karlsson -
Jag vet faktiskt inte riktigt om jag skall vara helt ärlig. Vi har precis börjat titta på moodle och en lärare har börjat köra det på Komvux men tanken är förmodligen att vi i början av nästa år skall dra igång skarpt både på gymnasiet o komvux. Jag kollade upp med IT-Ansvarig på gymnasiet vad dom ville ha för info från extens och han var inte säker riktigt men elevernas individuella studieplaner hade varit kanon att få över till moodle. Säkerligen kommer det i bli fler önskemål när vi väl kört igång skarpt. Vad tror du om det?
Som svar till Emil Karlsson

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Tobias Wallenqvist -
Hej igen!

Såhär rent spontant så ser jag inte vitsen med att lyfta in studieplanerna i Moodle. De tillför inte så mycket i moodle som jag kan tänka mig såhär rakt upp och ner.

Dock själva användarhanteringen är ju en fördel eftersom man då enkelt får in alla nya elever i systemet och att alla gamla elever "raderas".. Givetvis kan man säkert hitta någon koppling för att återföra betygskatalogen i moodle till extens.

Vi har byggt vårt system ungefär såhär:

Extens ---> metakatalog ---> olika system däribland moodle
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Emil Karlsson -
Om vi nu leker med tanken att vi skulle vilja ha en sådan funktion som för över alla elever från extens till moodle vilket låter oerhört smäckert(jag tänkte först att vi skulle ldap koppla Novell men detta låter mycket bättre). Är det något vi skulle kunna få hjälp med? vad tror du att vi pratar för kostnader?
Som svar till Emil Karlsson

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Martin Nordström -

Hej!

Jag är IT-ansvarig på gymnasiet Emil nämner och jag tycker att det vore mycket bra om vi kunde visa elevernas individuella studieplaner på webben och om vi skulle köra igång Moodle så vore det ett bra alternativ.

Att plocka in och uppdatera elver/grupper/klasser från Extens till Moodle låter också mycket intressant och är väl en förutsättning för att få in ISP. Och visst - är det ruskigt komplicerat att lägga in det så får vi lösa det på annat sätt.

Som svar till Martin Nordström

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Tobias Wallenqvist -
Eftersom Extens är en såpass liten kaka i elevregisters djungeln så har jag svårt att tro att någon innan oss har tänkt tanken och faktiskt ordnat funktioner/moduler som överför/visar studieplanerna. Det är inga problem rent tekniskt, snarare juridiskt huruvida de får och kan läggas ut. De är ju skyddade av inloggning men.. men..

Givetvis kan jag hjälpa er att fixa dessa moduler som sedan kan skänkas/säljas vidare till andra intressenter som också kör Extens.

Ingenting är omöjligt som Gunde skulle ha sagt!
Som svar till Emil Karlsson

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Tobias Wallenqvist -
Roligt att det låter intressant. Jag har redan färdig programvara för just detta. Smidigast är ju såklart att synka eleverna från extens till ldap och sedan koppla moodle mot ldap-katalogen. Då får du ju två funktioner från en datakälla, både datorinlogg och moodleinlogg i samma lösning.

Vi kanske kan fortsätta diskussionen via mail?

skickade detta såklart till fel inlägg, skickar på rätt nu..
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Emil Karlsson -

Visst det kan vi göra, hittar dock inte din mailadress leende *tvättäkta moodle n00b*

Men jag skulle inte vilja ha koppling mellan extens och novell, där ser jag en katastrof bound to happen blinkning + att det ligger licenskostnader på novell inloggen och alla skall inte ha novellinlogg... Men helt klart mycket intressant att få in alla elever i moodle.

Som svar till Emil Karlsson

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Tobias Wallenqvist -
Hej!

Ja, det kan vara så att jag inte skrivit min adress heller leende
Du man maila mig på tobias.wallenqvist[at]kfz.se..

Det jag menar med Novell är man såklart har ett urval vilka som skall hamna i novellnätet. Sen kan man sätta upp en ldapkatalog mellan extens och novell som moodle sedan arbetar mot. Ldapkatalogen replikerar sedan in till novellnätet och då har vi även möjlighet att göra urval vilka som skall komma in..

Men som sagt, vi hittar en lösning som fungerar..

/T
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Emil Karlsson -
Helt klart intressant. Det hela är så här. Skall vi "bara" köra moodle på gymnasiet och vux så räcker det nog faktiskt med ldap mot novell och inte blanda in extens alls för alla de har eller kommer få novell login. Däremot om vi går ner i åldrarna och skall använda det även i grundskolan så hamnar vi i en helt annan situation.

Vi avvaktar lite tills vi vet vad som kommer hända. Men mycket intressant att möjligheten finns och att du kan ge oss ett handtag leende
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Martin Nordström -

Hej Tobias!

Vad jag vet finns det inga som helst juridiska problem med att göra studieplanerna tillgängliga, dels är de offentlig handling dels är det viktigt att eleverna har koll på vilka kurser de är planerade att gå och när dessa skall gå.

Som svar till Martin Nordström

Svar: Kopplingar till Extens (IST)

av Tobias Wallenqvist -
Ok.. Jag är dessvärre inte allt för insatt i den biten, men det är bra att veta.. Det innebär att det inte är några problem att fixa den funktionaliteten ni är ute efter.