Форма на оценяване на Есе за оценяване (Evaluation essay)

Форма на оценяване на Есе за оценяване (Evaluation essay)

от Daniel Denev -
Number of replies: 0

Форма на оценяване на Есе за оценяване (Evaluation essay)

СТРУКТУРА

. В увода студентът представя хора, факти, събития, действия, процеси, становища, позиции , идеи и др., които ще бъдат обект на оценяване. Определя и аргументира критериите за оценка от гледна точка на тяхната ефективност. Критериите трябва да бъдат ясни, логични, обосновани и приемливи. По правило те не трябва да отразяват личната позиция на студента, а общоприетите подходи за оценка на обекта.

. В изложението той описва обекта на оценяване и акцентира върху важни детайли . Това е необходимата информация, която ще убеди читателя да приеме неговата оценка. Оценката на студента е представена под формата на теза. Отделните параграфи в текста са подчинени на доказване на заявената теза. Своите аргументи студентът може да подкрепи с конкретни доказателства, включващи описания, илюстративни примери, факти, свидетелски показания и др.

. В заключението се прави обобщение на основните акценти в есето.

. Езикът и стилът са научни, безпристрастни, рационални. Допустимо е при оценяването на определени обекти да се внесе елемент на лично отношение, но то не трябва да влияе върху убедителността на използваните аргументи.

ПРИМЕРНА ТЕМА ЗА ЕСЕ

Войната в Ирак

НАЧИН НА ОЦЕНЯВАНЕ

. Чрез есето за оценяване се проверява способността на студентите да боравят с информация, представяща различни гледни точки за един и същи обект. Оценяването се извършва въз основа на степента на изпълнението на предварително зададени критерии. Всеки критерий се оценява в точки. Препоръчително е критериите за този тип есета да се основават на оценка на уменията на студентите: да анализират силните и слабите страни на разглеждания обект, да откриват причинно-следствени връзки, да оценяват значимостта на обекта и факторите, които влияят върху него, да аргументират направената оценка.


Критерии (скала) за оценка на есе (30 точки)


Критериите са разработени от МОМН по повод зрелостните изпити БЕЛ - 2007-2008 г.

1. Компетентности за изграждане на есе - 22 т.
1.1. Недвусмислено изразяване на лична позиция, провокирана от поставения проблем - 2 т.
1.2. Полагане на проблема в актуален контекст - 2 т.
1.3. Използване на подходящи стилно-езикови средства за постигане на убедителност и въздействие - 3 т.
1.4. Умение за интерпретиране на различни аспекти на проблема - 3 т.
1.5. Теза, съответстваща на формулирания проблем - 3 т.
1.6. Целенасочена и задълбочена аргументация - 3 т.
1.7. Логическа или асоциативна организация на текста – 3 т.
1.8. Логически последователни и смислово обвързани композиционни части - 3 т.


2. Езикови компетентности – 8 т.
2.1. Владеене и прилагане на лексикалната норма - 2 т.
2.2. Владеене и прилагане на граматичната норма - 2 т.
2.3. Владеене и прилагане на правописната норма - 2 т.
2.4. Владеене и прилагане на пунктуационната норма - 2 т

Източник: МОМН