Форма на оценяване на Есе за дефиниране на значението (Definition essay)
СТРУКТУРА
. В уводната част студентът представя конкретен термин (понятие), с което се свързват определени идеи или процеси.
. В изложението авторът дава пълно, пространно описание на значението на термина, като се опира на различни дефиниции (извадени от речници или авторски публикации). Анализира различията в дефинициите, като се опитва да отрази различните конотативни значения на обекта, както и развитието (промяната) на тези значения. Студентът излага максимално знанията си по темата на есето, като може да разчлени описанието на обекта на отделни елементи, да го сравни с други обекти или да предприеме друг подход за неговото дефиниране.
. В заключението обобщава и систематизира различните подходи към дефинирането на
понятието и аргументира собствената си гледна точка.
Езикът и стилът са лаконични и аналитични.
ПРИМЕРНА ТЕМА ЗА ЕСЕ
Понятието “образование за възрастни”
НАЧИН НА ОЦЕНЯВАНЕ
. Чрез есето за дефиниране на значението се оценява способността на студентите да анализират и синтезират различни гледни точки към едно и също явление, отразени в конкретно понятие. Оценяването се извършва въз основа на степента на изпълнението на предварително зададени критерии. Всеки критерий се оценява в точки.
. Препоръчително е критериите за този тип есета да се основават на оценка на уменията на студентите: да представят коректно различни дефиниции за едно понятие, да цитират коректно източниците, от които са взети понятията, да проследяват и анализират логиката в развитието на понятието във времето и концепциите на различни автори и да обобщават подходите за дефиниране на понятието.