Форма на оценяване на Есе за сравняване/противопоставяне - (Comparative and Contrast essay)
СТРУКТУРА
. В уводната част студентът представя два обекта (факти, събития, явления, тенденции, концепции, проблеми) на сравняване и/или противопоставяне. На сравнение се подлагат обекти, които имат фундаментално общи неща. Например: обект на сравняване/противопоставяне могат да бъдат два различни подхода за решаване на един и същи проблем, две научни теории, обясняващи едно и също явление, две литературни творби от един и същи автор и т.н.
. В изложението студентът разглежда обстойно двата обекта, като очертава техните характеристики, определя преобладаващия тип отношения между тях и ги сравнява на основата на техните прилики (подобие, сходство) и разлики (несъответствия).
. Заключението съдържа обобщаващо мнение за двата обекта на съпоставяне. Езикът и стилът са по-свободни, но логични и аналитични. Допуска се излагане на личната гледна точка на студента.
ПРИМЕРНА ТЕМА ЗА ЕСЕ
. Теорията за “границите на живота” на Хауърд МакКласки и Американската “теория за активността” като обяснение на мотивацията на старите хора да учат.
НАЧИН НА ОЦЕНЯВАНЕ
. Чрез есето за сравняване/противопоставяне се оценява способността на студентите да правят сравнителен анализ по предварително зададени критерии. Всеки критерий се оценява в точки. Препоръчително е критериите за този тип есета да се основават на оценка на уменията на студентите: да представят двата обекта и техните характеристики, да откриват прилики и разлики, да определят критериите за сравнимост, да правят сравнителен анализ и да оценят и обобщават причините за сходствата и различията.