Форма на оценяване на Писмени задачи
2. Писмени задачи – общо описание
. Чрез писмените задачи се проверяват определени аспекти от знанията и уменията на студентите по изучаваната дисциплина. Студентите изпълняват задачата под формата на разгърнат текст, в който демонстрират усвоеното относително свободно, като не са особено ограничени в начина на изразяване или в подбора на езиковите средства. Преподавателят може да постави определени условия, спрямо съдържанието, обхвата , дълбочината и стила на изложението. При някои писмено зададени задачи, студентите могат да формулират или да аргументират своите отговори и устно .
. Най - важното предимство на писмените задачи е възможността за измерване на уменията на студентите да организират, интегрират и синтезират своите знания, да използват наученото при решаването на нови проблеми, да бъдат оригинални или иновативни в своя подход към дадена проблемна ситуация. Поради това този вид задачи са подходящи за проверката на по - висши умения – за прилагане, анализ, синтез и оценка.
2.1. Есе – общо описание
. Думата “есе” означава “пръв опит” или “практика”. Днес понятието се използва в много по - широкия смисъл на “кратък писмен текст върху специален сюжет”.
Писането на есе е сред най - честите писмени задачи, давани на учащите в различни курсове с хуманитарна ориентация на учебното съдържание.
То помага на студентите :
- по - добре да разберат темата, като разсъждават върху нея;
- да развиват творческите си способности;
- да развият способност да се изразяват писмено.
. Оценяването на есе обаче често се свързва с липсата на обективност и предубеденост относно честността при оценяването. Затова е изключително важно предварително да се опишат критериите. Оптимален брой критерии няма, но е удобно да се работи с общ брой между 3 и 5 критерия. Степента на изява на всеки критерий също трябва да е описана предварително: например за какво ще се получават максимален и минимален брой точки по всеки критерий.
ПРИМЕР НА КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ЕСЕ ПО ЧУЖД ЕЗИК
КРИТЕРИЙ |
СТЕПЕН НА ИЗЯВА ( ОТ 1 ДО 4 ТОЧКИ ) |
БРОЙ ТОЧКИ |
Граматическа правилност: |
Недостатъчно владеене на граматиката, повечето модели на изречението са неправилни, грешките са сериозни и пречат за разбирането на текста. |
1 |
Слабо владеене на граматиката (например времена, словоред, структура на изречението), което често пречи на разбирането на текста. |
2 |
|
Слабо владеене на граматиката (например времена, словоред, структура на изречението), което често пречи на разбирането на текста. |
3 |
|
Несистемни или незначителни грешки, които не пречат за разбирането на текста. |
4 |
|
Адекватен подбор на лексика: |
Речниковият запас не е достатъчен за изпълнението на заданието. |
1 |
Ограничен речников запас, който не е адекватен на поставеното задание. Чести лексикални липси и неточности. Чести повторения и описателни замествания. |
2 |
|
Речниковият запас е достатъчен за изпълнението на задачата. Възможни са някои лексикални неточности и многословни описателни замествания. |
3 |
|
Богат, адекватен и точно използван речников запас. Почти няма неточни употреби. Някои редки отбягвания, замествания или недобре подбрани думи. Употреба на идиоматичен език. |
4 |
|
Организация и кохезия: |
Няма явна организация на текста. Логиката на текста трудно се извлича. Липсва кохезия. Фрагментарни и разпокъсани изречения. Почти не е възможно да се разбере написаното. |
1 |
Слаба организация на съдържанието, опит да се развие темата, но основните аргументи и структурата не са достатъчно явни и ясни. Логиката на текста се следи с усилие и/или се налага неколкократно прочитане. Недостатъчна кохезия. Изреченията не са подходящо и адекватно свързани чрез кохезивни средства. Трудно се разбира. |
2 |
|
Адекватна структура на изложението, адекватна подкрепа на основните аргументи. Известни слабости при развиването на абзаците и липса на ясни връзки между абзаците. Логиката на текста може да се проследи достатъчно добре. Адекватна кохезия при недостатъци в използването на кохезивни връзки: недостатъци, които правят комуникацията по - малко ясна и ефективна. Свързан, но не винаги плавен текст. |
3 |
|
Ясна вътрешна структура и развитие на изложението, ясни организационни средства, добра подкрепа на главните идеи. Много добра кохезия. Плавен, свързан текст. |
4 |
|
Въздействие: |
Целта на комуникацията, определена от заданието, не е постигната. |
1 |
Целта на комуникацията, определена от заданието, е постигната само донякъде. |
2 |
|
Целта на комуникацията, определена от заданието, е постигната в сравнително висока степен . |
3 |
|
Целта на комуникацията, определена от заданието, е напълно постигната . |
4 |
|
Релевантност и адекватност на съдържанието: |
Съдържанието не съвпада с изискванията, определени от заданието, отразява ги неадекватно. |
1 |
Съдържанието съвпада частично, но доста непълно с изискванията на заданието. |
2 |
|
Съдържанието е по - скоро отговарящо на изискванията на заданието, но има известни липси или излишни повторения. |
3 |
|
Съдържанието е напълно съобразено с изискванията на заданието. |
4 |