ТЕСТОВЕ – Какво е тест?
Предварителна подготовка.
Правила и препоръки...
ТЕСТОВЕ – Какво е тест?
Тест: Всякакъв вид проверка (измерване) на всичко, което може да бъде проверявано (измервано).
Тест: Всякакъв вид изпит за проверка (и оценка) на знания, умения, нагласи и др.
Тест: Средство за проверка (и оценка) на владеенето на конкретни знания и/или умения чрез определен набор от отворени и/или затворени въпроси.
Предварителна подготовка на ТЕСТ
- Тестова банка – набор от качествени изпитни въпроси
- Ясни цели – за обратна връзка или за оценка, за знания или умения, за постигнато или за овладяно…
- Избор на условия – писмено или електронно, в клас или вкъщи, за 1 учебен час или друго…
- Създаване на структура – ще има ли раздели, как ще бъдат подредени въпросите (тематично, по вид, по трудност…)
- Начин на проверка – бързо и обективно (по ключ) или бавно и субективно (по критерии)…
Препоръки за изготвяне на ТЕСТ
- Внимателен подбор на въпросите според тяхната:
- Цел (знания, умения и т.н.)
- Тематика
- Трудност
- Начин на проверяване и оценяване
- Оптимален брой въпроси (общо и за всеки раздел)
- Ясни инструкции за оценяваните
- Страничен поглед върху теста от колега в същата област (ако е възможно)
- Апробация (ако е възможна)
Създаване на ТЕСТ
ТЕСТОВЕ – Какво да НЕ правим?
- да НЕ разбъркваме тематично въпросите
- да НЕ разбъркваме самоцелно отговорите
- да НЕ разделяме един тестов въпрос на две страници
- да НЕ подреждаме правилните отговори в схема
- да НЕ даваме на изпит тестове с грешки и слабости
- да НЕ използваме един и същи тест години наред
- да НЕ изпитваме с един вариант в препълнена стая
Как да създаваме варианти на ТЕСТ?
- С напълно еднакви въпроси – просто чрез размяна на местата на въпросите и отговорите
- С частично повтарящи се въпроси – част от въпросите са едни и същи, за да се гарантира по-висока степен на сходство.
- С напълно различни въпроси – нито един въпрос не се повтаря в другите варианти, но всички са подбирани внимателно по вид, тематика и трудност.
Какво подпомага подбора?
“Паспортизиране” на тестовите въпроси в банката:
- Тематика;
- Автор и дата на създаване;
- едактор и бележки за нанесените редакции;
- Апробация и резултати от нея;
- В кой тест е използван, дата на използване;
- Трудност на въпроса (предполагаема и реална);
- Дискриминативна сила на въпроса;
- Степен на корелация;
- Характеристики на възможните отговори
Оценяване на тестове
Начини на оценяване на тестовете:
- Обикновен точков бал;
- Бал в проценти;
- Процентил;
- Диаграми (профил);
- RASCH и IRT;
- Шестобални оценки
Оценяване на въпросите в ТЕСТ - ТОЧКИ
- Есе-въпрос (5-30 т.)
- Въпрос с кратък отговор (2-5 т.)
- Въпрос за допълване (1-5)
- Cloze въпрос и Cloze текст (1-5 и 5-100)
- Вярно/Невярно (1-2)
- Двуалтернативен въпрос (1-2)
- Въпрос с множествен избор на отговора (1-5)
- Въпрос за съпоставяне (3-15)