Vraagje ELO's en web applicaties

Vraagje ELO's en web applicaties

door M van Adrichem -
Aantal antwoorden: 5
Mijn naam is Michael van Adrichem en ik ben momenteel een derdejaars student
aan Avans Hogeschool te Breda.

Voor een opdracht van school ben ik momenteel bezig met het omzetten van een
bestaande goed draaiende stand alone Windows applicatie naar een web based
applicatie.
Het programma is een taal examen pakket bevattende de talen: Duits, Nederlands,
Engels en Frans.

Deze Web Based applicatie wil ik dan kunnen laten draaien in de verschillende
elo's van basis/middelbare scholen.

Nu vroeg ik mij af of jullie hier enige ervaring mee hebben.

Ik ben namelijk op zoek naar informatie hoe ik dit het beste kan aanpakken en
hoe de werking van zo'n elo precies in elkaar zit.
Ik moet natuurlijk leerlingen kunnen opslaan in het systeem en hun resultaten
zullen via de SCORM methode opgeslagen moeten worden.

Kunnen jullie mij helpen met enige informatie over het gebruik van elo's op school en
de mogelijkheid applicaties hierin te laten draaien?
Of misschien kunnen doorverwijzen naar iemand die dit wel weet?

Met vriendelijke groet,

Michael van Adrichem
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op M van Adrichem

Re: Vraagje ELO's en web applicaties

door Dagwin Roelants -

Dag Michael,

Het is me niet helemaal duidelijk of je het bestaande pakket wil omprogrammeren of dat je het bestaande pakket wil kunnen starten vanuit een ELO.

In het eerste geval zijn er verschillende editors waarin je een quiz kan maken en die hun output geven in de vorm van een scorm pakket. Dit kan een flash-achtige zijn die een .zip genereert. Deze moet je opladen in het LMS.

In het tweede geval moet je in bijvoorbeeld JAVA een SCO (Sharable content object) maken vanwaaruit je de oude applicatie opgestart wordt en die de scorm (Sharable Content Object Reference Model) communicatie tussen het oude pakket en het LMS onderhoudt. Dit wil natuurlijk ook zeggen dat de oude stand alone applicatie als client aanwezig moet zijn op elke pc waarop je de leermodules wil laten lopen.

Het tweede vergt veel meer programmeerwerk en het resultaat is niet echt beter.
Ik zou in jouw geval van nul beginnen en een native webbased toepassing maken. Alle ELO's die ik ken kunnen overweg met de scorm standaard zodat je je daarover geen zorgen hoeft te maken.

Ter lering ende vermaak voeg ik een SCO toe die een ander windows pakket (process studio) opstart en afhankelijk van een aantal meegegeven parameters een model in een bepaalde toestan laadt.

Veel succes

Met vriendelijke groeten Dagwin

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dagwin Roelants

Re: Vraagje ELO's en web applicaties

door M van Adrichem -
Hey Dagwin,

Ik heb vandaag het programma Reload gedownload, wat netjes mooie SCORM pakketten maakt. Die ik in moodle kan inporteren zonder probleem.

Ik had mezelf misschien inderdaad niet goed duidelijk gemaakt.

Ik zal de nieuwe applicatie vanaf de grond moeten opbouwen, maar ik ben alleen gewent aan stand alone applicaties. En moet nu dus ineens web based applicatie maken die ik via een SCORM pakket laat inlezen in een ELO. (In dit geval moodle)

Heb je hier ervaring mee en kun je me tips geven of misschien zelfs een voorbeeld?

Groeten, Michael
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op M van Adrichem

Re: Vraagje ELO's en web applicaties

door Dagwin Roelants -

Als je je e-mail achterlaat zal ik een account voor je aanmaken op mijn moodle installatie met leerpakketten over procestechnologie.

Deze pakketten zijn gemaakt in flash en dan opgeslagen volgens de scorm standaard.

Uit je oorspronkelijke vraag had ik begrepen dat het om een taalexamen ging.

Bekijk ook zeker de quiz mogelijkheid die ingebakken zit in moodle.
Deze wordt toegelicht in het boek 'using moodle' blz 95 en volgende van de op dit forum actieve Helen Foster. (Boek is in pdf downloadbaar).

Groeten en succes.

Dagwin

PS

Als je dit doet in functie van een schoolopdracht bedenk dan dat je ongeveer 2 X meer tijd nodig hebt dan je oorspronkelijk inschat en dat je daarna nog eens evenveel tijd wil besteden omdat je al doende geïnspireerd bent geraakt tot steeds nieuwe, mooiere, pedagogisch verantwoorde insteken.
maw. Begin tijdig, werk snel

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dagwin Roelants

Re: Vraagje ELO's en web applicaties

door M van Adrichem -
Ik ben er al aan begonnen. Heb er 20 weken voor.
michaelvanadrichem@hotmail.com

Zal dat boek ook doornemen glimlach

Groeten,

Mike
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op M van Adrichem

Re: Vraagje ELO's en web applicaties

door M van Adrichem -
Ik heb helaas nog niks van je gehoord. Nu zat er natuurlijk een weekend tussen, dus dit kan inderdaad kloppen, maar ben erg benieuwd wat je me wou laten zien.

Groeten,
Mike
Gemiddelde van de beoordelingen:  -