Правила и препоръки за изготвяне на добри тестове - Тест съдъращ въпроси от типа МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР

Правила и препоръки за изготвяне на добри тестове - Тест съдъращ въпроси от типа МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР

от Daniel Denev -
Number of replies: 0

Правила и препоръки за изготвяне на добри тестове - Тест съдъращ въпроси от типа МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР

Описание:

1. Тестовите въпроси от този тип се състоят от основа и няколко алтернативи.

2. Основата може да е формулирана като твърдение (завършено или незавършено), въпросително изречение или задача.

3. Алтернативите са всички посочени отговори, между които е и верният.

Основни правила:

4. Когато формулирате основата, е особено важно да:

a. зададете ясно въпроса (твърдението, задачата), на който трябва да се отговори;
b. не допускате смислови, логически, граматически и други видове грешки;
c. избягвате думи като: “всички”, “всякакъв”, “винаги”, “никога” и др. под.;
d. избягвате употребата на отрицателни твърдения (особено двойни отрицания).

5. Когато формулирате алтернативите, е добре да:

a. се стремите те да са поне три, а най-добре – четири или пет;
b. давате само един правилен отговор;
c. помислите дали той е единственият правилен и дали правилността му е безспорна;
d. внимавате правилният отговор да не се “издава”, ако:

i. е значително по-дълъг от другите алтернативи;
ii. е по-добре съгласуван логически, граматически или лексикално с основата;
iii. звучи по-наукообразно, сложно, изчерпателно;
iv. е буквално изваден от някой учебник;

e. не предлагате алтернативи за погрешните отговори, които:

i. сте включили само, за да увеличите общия им брой;
ii. е твърде малко вероятно да бъдат посочени от изпитваните;
iii. не са от същия клас, тип, категория, към която е прицелен въпросът;

6. Добре е да проверявате с един въпрос по едно конкретно знание, умение или проблем.

7. Използвайте този вид въпроси за проверка както на фактология (понятия, факти, имена, събития, закони и т.н.), така и на умения за боравене с информация, за логически разсъждения, за решаване на задачи, за пренос на знания, за критическа оценка и др.

8. Започвайте въпросите с инструкция от типа: “Прочетете следното твърдение (въпрос) и изберете правилния отговор. Отбележете го, като…”

Още препоръки:

9. Подчертавайте отделни думи или словосъчетания, ако искате да акцентирате вниманието на оценяваните върху тях.

10. Използвайте допълнителен илюстративен материал, допълващ или подпомагащ процеса на решаване на тестовия въпрос.

11. Правете и тестови въпроси, отговора на които изцяло зависи от разчитането на таблица, диаграма, чертеж и др. под.