Правила и препоръки за изготвяне на добри тестове - Тест съдъращ въпроси от типа МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР
Описание:
1. Тестовите въпроси от този тип се състоят от основа и няколко алтернативи.
2. Основата може да е формулирана като твърдение (завършено или незавършено), въпросително изречение или задача.
3. Алтернативите са всички посочени отговори, между които е и верният.
Основни правила:
4. Когато формулирате основата, е особено важно да:
a. зададете ясно въпроса (твърдението, задачата), на който трябва да се отговори;
b. не допускате смислови, логически, граматически и други видове грешки;
c. избягвате думи като: “всички”, “всякакъв”, “винаги”, “никога” и др. под.;
d. избягвате употребата на отрицателни твърдения (особено двойни отрицания).
5. Когато формулирате алтернативите, е добре да:
a. се стремите те да са поне три, а най-добре – четири или пет;
b. давате само един правилен отговор;
c. помислите дали той е единственият правилен и дали правилността му е безспорна;
d. внимавате правилният отговор да не се “издава”, ако:i. е значително по-дълъг от другите алтернативи;
ii. е по-добре съгласуван логически, граматически или лексикално с основата;
iii. звучи по-наукообразно, сложно, изчерпателно;
iv. е буквално изваден от някой учебник;e. не предлагате алтернативи за погрешните отговори, които:
i. сте включили само, за да увеличите общия им брой;
ii. е твърде малко вероятно да бъдат посочени от изпитваните;
iii. не са от същия клас, тип, категория, към която е прицелен въпросът;
6. Добре е да проверявате с един въпрос по едно конкретно знание, умение или проблем.
7. Използвайте този вид въпроси за проверка както на фактология (понятия, факти, имена, събития, закони и т.н.), така и на умения за боравене с информация, за логически разсъждения, за решаване на задачи, за пренос на знания, за критическа оценка и др.
8. Започвайте въпросите с инструкция от типа: “Прочетете следното твърдение (въпрос) и изберете правилния отговор. Отбележете го, като…”
Още препоръки:
9. Подчертавайте отделни думи или словосъчетания, ако искате да акцентирате вниманието на оценяваните върху тях.
10. Използвайте допълнителен илюстративен материал, допълващ или подпомагащ процеса на решаване на тестовия въпрос.
11. Правете и тестови въпроси, отговора на които изцяло зависи от разчитането на таблица, диаграма, чертеж и др. под.