Verschillende feedback

Verschillende feedback

by Robin Bartels -
Number of replies: 3
Beste,

Ik zit met een vraag of het op één of andere manier mogelijk is om bij het beantwoorden van een vraag in een les twee verschillende feedback's weer te geven bij het zelfde antwoord, kleine figuur ter illustratie:

Anders bestaat er de mogelijkheid dat de deelnemer fout blijft antwoorden, en om direct een typ of het antwoord te geven na dat de deelnemer voor de eerste maal fout antwoorden is wat snel omdat we hem eerst willen aansporen zelf opzoek te gaan naar het antwoord en als hij de tweede maal fout antwoord willen we de oplossing of een typ geven om zo de student hun moed hoog te houden.

Alvast bedankt

Mvg,

Robin
Attachment verschillende_feedback.JPG
Average of ratings: -
In reply to Robin Bartels

Re: Verschillende feedback

by Ger Tielemans -
Twee opmerkingen:

1. ook bij antwoord goed zou ik een (bevestigende) feedback geven, meer dan juist: ook hier kan de leerlinge gegokt hebben en helpt uitleg.

2. in plaats van de leerling terug te sturen naar vraag 1 zou je een vraag 1.a kunnen maken waarin je de vraag nogmaals (licht anders?) stelt. Maakt de leerling die ook fout dan volgt uitgebreide uitleg over het juiste antwoord - en de reden van de (veelgemaakte?) fout - en gaat de leerling alsnog verder (naar vraag 2?)
In reply to Ger Tielemans

Re: Verschillende feedback

by Robin Bartels -
Dank voor de uitleg.

groeten

Robin
In reply to Robin Bartels

Re: Verschillende feedback

by Ger Tielemans -
Ik kwam dit ook nog tegen bij toets:

Adaptieve modus gebruiken..

Als je ja kiest voor deze optie, dan kunnen leerlingen een vraag meer dan één keer beantwoorden binnen dezelfde poging van een test. Als de vraag voor de leerling als fout gemarkeerd wordt, dan kan hij de vraag onmiddelijk opnieuw proberen te beantwoorden. Je kunt strafpunten instellen die van het totaal van de vraag zullen afgetrokken worden telkens de leerling een foute poging doet om de vraag te beantwoorden (de hoeveelheid wordt bepaald door de strafpuntenfactor, die je met de volgende optie kunt instellen.

In deze modus kun je ook adaptieve vragen gebruiken die zichzelf wijzigen afhankelijk van het antwoord van de leerling. Hier vind je hoe de IMS QTI specificatie adaptieve vragen definieert (items):

Een adaptief item is een item dat zich aanpast, ofwel in de manier waarop het verschijnt, de wanier waarop de cijfers berekend worden (Antwoordafhandeling) of beide, als gevolg van elk van de antwoordpogingen van de leerling. Bijvoorbeeld, een adaptief item kan beginnen met de leerling een eenvoudige box te tonen voor vrije tekstinvoer, maar wanneer het antwoord niet goed is, een keuzelijstje aanbieden en minder punten geven voor opeenvolgende foute antwoorden. Adaptiviteit maakt het voor leraren mogelijk vragen te maken in formatieve situaties die zowel de leerlingen leiden door een opgegeven taak als informatie leveren over het gevolgde pad tot de oplossingen.
In adaptieve modus wordt er een bijkomende knop Bewaren getoond voor elke vraag. Als de leerling voor een vraag op die knop drukt, dan wordt die vraag ingestuurd en beoordeeld en wordt er een cijfer voor gegeven dat aan de leerling getoond wordt. Als het een adaptieve vraag is dan wordt die nu in haar nieuwe status getoond, rekening houdend met het antwoord van de leerling. Meestal wordt er dan om een nieuwe poging gevraagd; bij ingewikkeldere vragen kunnen ook de vraagtekst en zelfs de interactie-elementen wijzigen.