Patrick Zuidhof: Om op het volgen van de leering terug te komen , het zou misschien helpen als de marktleider Magister meer gegevens via een open api model zou delen zodat je Moodle beter zou kunnen inzetten als complementair systeem waarop jij doelt, een leerlingvolgsysteem gekoppeld aan een ELO.
Hear, hear!
Magister komt binnenkort met Magister 5, een silverlight applicatie. Trots vertelden ze dat ze zo ongeveer de eersten waren die een dergelijke applicatie leverden in Silverlight.
Knap, zeiden wij... hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Het antwoord was: goede connecties en een kijke in de keuken van Microsoft... En dat willen wij nu ook! Maar dan bij Schoolmaster.
Schoolmaster is een erg commerciële partij die er alles aan doet om je als klant binnen te krijgen, maar vervolgens duidelijk tekort schiet op het punt van klantondersteuning. Wij willen voortborduren op Magister als bron van onze identity management, onderwijs proces, LVS, portfolio, etc. Maar het systeem is dermate gesloten dat je alleen de info eruit krijgt die Schoolmaster beschikbaar wilt stellen, en dat is tot nu toe verrekte weinig.
Vanuit commercieel oogpunt is dat ook wel te begrijpen van een programma wat alles wil zijn, niet alleen een onderwijsinformatie systeem, maar ook een elektronische leeromgeving, een agenda, mailfunctionaliteit, etc. Dus waarom koppelen als je het ooit nog zelf kan ontwikkelen en inzetten als marketing selling point?
Bij Edudelta komt langzaam de scheiding op gang... alles wat we moeten verantwoorden naar de overheid (voor bv. bekostiging of onderwijsinspectie) komt in Magister. Alles wat we verantwoorden naar onze leerling, ouders, stagebieders, etc. komt in Moodle.
Verre van ideaal, en het zou zoveel beter kunnen. Ook ik heb al eens gedacht aan een aparte ELO, zonder docenten, met leerlingen en de 'examencommissie' als beheerders.