ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Hans B0s -
Aantal antwoorden: 15

Dag allemaal,

'k zou wel willen dat Moodle geschikt zou zijn voor individueel opleiden. Maar dat is 't niet.

Misschien een rare vraag om op een Moodle forum te stellen.

Maar ik zoek een ELO die geschikt is om examens/toetsen summatief mee af te nemen op volkomen individuele basis. Waarbij ook de toegang, beschikbare tijd, samenstelling van de vragen en toetsmethoden enz. enz. volledig zijn af te stemmen om door een individuele gebruiker te maken.

En wel summatief. Dus volledig traceerbaar zonder mitsen en maren.

Enige suggesties?

Groetjes,

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door H Hak -

Mogelijk biedt Moodle 2.0. met de functie conditional activities de oplossing voor jouw probleem.

Pas op het moment dat aan bepaalde voorwaarden is voldaan krijgt de leerling toegang tot...
Dit kunnen b.v. toetsen of activiteiten zijn

Je zou zelfs aan het einde van een cursus (module)  op basis van deze voorwaarden de cursussleutel voor een nieuwe cursus kunnen verstrekken.

Bekijk dit filmpje waarin 4 voorbeelden gegeven worden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Hans B0s -

Dag Hans,

Conditional activities?

Als een deelnemer zich aanmeld voor een examen dan moet dit bevestigd worden voordat hij toegang tot dat examen kan krijgen.

'k heb de indruk dat 't om iets gaat in de formatieve sfeer. Iets van een les maken en dan een toets doen? Tenzij er onder "conditional" iets anders wordt verstaan. Maar dat heb ik niet helemaal uit je voorbeeld kunnen opmaken.

Groetjes,

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door H Hak -

Dag Hans,

Ik las jouw bericht en moest ineens denken aan een nieuwe functionaliteit die ik tegenkwam in mijn testomgeving Moodle 2.0

Op Moodledocs las ik een artikel over conditional activities en er stonden filmpjes bij waarin 4 voorbeelden getoond werden.
Mogelijk zijn het er meer maar ik heb dit nog niet onderzocht.

Ok de voorbeelden lijken min of meer sequensing maar zijn wél afhankelijk van de situatie van een individuele leerling i.p.v. een les met een toets.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind denk ik.

KIjk eens op: http://docs.moodle.org/en/Conditional_activities 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Ger Tielemans -
Moodle is geen CBT / CBO systeem maar een leeromgeving waar je veel aan de verantwoordelijkheid van de student overlaat (maar wel zo wereldwijs bent zijn gedrag in de ELO te monitoren.)
Het systeem is dus erg open van ontwerp en biedt de student de mogelijkheid keuzes te maken, ook - athans in de ogen van de docent - niet de meest juiste keuzes en dan heb je een coachend gesprek.
Als je echt een model voor individueel opleiden wenst zoals jij beschrijft, dan moet je een zuiver SCORM/LMS kiezen waar je in het LMS-deel ook de regels voor je onderwijs- en student-model kunt invoegen. De oude droom van de eerste versie van SCROM (circa 2000) heb ik nog maar eens bijgevoegd. Rechts onder in de hoek zit - paars - het SCORM-pakketje dat je met eXeLearning, Lessenmaker, Xerte, Courselab of een andere editor maakt of uit een repository hebt opgehaald, de rest van het plaatje is de "regelmachine" die jouw toekomstige LMS moet leveren, waarna jij nog steeds zelf het hele model moet vullen met regels...
Bijlage oudeScorm.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Ger Tielemans -
Ter aanvulling en inspiratie:

Als iemand het op een congres heeft over leerobjecten die je aan elkaar kunt rijgen,
dan is ook dat lastiger dan die persoon denkt:
meestal is het een adviseur die het zelf nog nooit geprobeerd heeft.
Juist het doorgeven van de veranderende condities "langs het pad" is daarbij de grote puzzle.

Hier een (al wat oude) website van iemand die daarvoor een oplossing heeft gezocht maar er ook niet helemaal uitkwam..

(Kernprobleem is dat je wel voor je eigen scormpakketje alle condities in de hand hebt, maar nooit kunt weten met welke andere pakketjes jouw pakketje gecombineerd wordt..)

http://www.dcc.uchile.cl/cgi-bin/cgiwrap/omotelet/moin.cgi/LessonMapper2
Bijlage leerobject.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Christian Bokhove -
Standaarden zouden daarbij kunnen helpen knipoog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Ger Tielemans -
iedereen bedenkt toch zijn eigen standaard? hier nog high potential, maar ook weer..
Bijlage elml.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Christian Bokhove -
Ik ben bezig met de TRUST (True Real Universal Standard for Technology) gemengd gevoel die alle bekende standaarden verenigt in 1 standaard
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Zuidhof Patrick -
Beste Hans Bos,

Ger was me net voor in zijn scherpe analyse en ik geef hem hierin helemaal gelijk. Wij krijgen deze vraag ook vaak gesteld vanuit diverse organisaties vooral Speciaal onderwijs .


Eigenlijk zijn de meeste ELO's op Moodle na geschikter om individueler leerlingen te volgen in maken van opdrachten (mits dit in andere ELO's goed geregeld is) en toetsen afnemen. Er is echter ook een keerzijde van de medaille. Ook andere zaken als simpelweg een bron die voor de hele klas/groep is bedoeld zul je moeten toekennen aan een individu / groep / klas etc etc. Eigenlijk elk onderdeel of het nu een activiteit, scorm pakket etc is zul je ook individueel moeten toekennen wie wel of het niet mag lezen/bewerken

Waarbij je nu juist met Moodle met korte trainingen snel kan starten. Zo zijn er vaak tal van trainingen nodig om allereerst de structuur te begrijpen van toekenning van lees en of schrijfrechten etc etc van de meeste andere ELO's. Daarom zijn er vele verschuivingen geweest van Blackboard naar Moodle. Het gros begreep het gewoon niet.

Martin wil juist met Moodle open leren bevorderen. Waar vele andere ELO's mede
hebben ingezet hebben op angst , controle en kennisversplintering zijn bij Moodle vele activiteiten te vinden waarbij samenwerking & kennis delen centraal staan.

Om op het volgen van de leering terug te komen , het zou misschien helpen als de marktleider Magister meer gegevens via een open api model zou delen zodat je Moodle beter zou kunnen inzetten als complementair systeem waarop jij doelt, een leerlingvolgsysteem gekoppeld aan een ELO.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en zo met deze tegenstellingen beter zaken in het perspectief ziet: individueel leren versus open leren waarbij ik denk dat scholen en leerlingen verder komen met de laatst genoemde.

Een vriendelijke Groet
Patrick Zuidhof


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Zuidhof Patrick

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Hans B0s -
Dag Patrick,
Het is een ook door mij herkend conflict.
Voor m'n onderwijs wil ik alles in groepen en groepjes regelen en zie met belangstelling de positieve (o.a. technische) ontwikkelingen rond de implementatie van groepen.
Maar voor het summatief aftoetsen wil ik dat nou net weer helemaal niet.
zoals in beginsel aangegeven: 't is dan ook een vreemde vraag om op een moodle site te plaatsen.
Ik denk aan een tweede (niet Moodle?) installatie om het summatief deel af te dekken.
Zoek eventueel nog verder. (@Ger: Bedankt voor het schema)
Groetjes,
Hans.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Zuidhof Patrick

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Richard van Iwaarden -

Patrick Zuidhof: Om op het volgen van de leering terug te komen , het zou misschien helpen als de marktleider Magister meer gegevens via een open api model zou delen zodat je Moodle beter zou kunnen inzetten als complementair systeem waarop jij doelt, een leerlingvolgsysteem gekoppeld aan een ELO.

Hear, hear!

Magister komt binnenkort met Magister 5, een silverlight applicatie. Trots vertelden ze dat ze zo ongeveer de eersten waren die een dergelijke applicatie leverden in Silverlight.

Knap, zeiden wij... hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Het antwoord was: goede connecties en een kijke in de keuken van Microsoft... En dat willen wij nu ook! Maar dan bij Schoolmaster.

Schoolmaster is een erg commerciële partij die er alles aan doet om je als klant binnen te krijgen, maar vervolgens duidelijk tekort schiet op het punt van klantondersteuning. Wij willen voortborduren op Magister als bron van onze identity management, onderwijs proces, LVS, portfolio, etc. Maar het systeem is dermate gesloten dat je alleen de info eruit krijgt die Schoolmaster beschikbaar wilt stellen, en dat is tot nu toe verrekte weinig.

Vanuit commercieel oogpunt is dat ook wel te begrijpen van een programma wat alles wil zijn, niet alleen een onderwijsinformatie systeem, maar ook een elektronische leeromgeving, een agenda, mailfunctionaliteit, etc. Dus waarom koppelen als je het ooit nog zelf kan ontwikkelen en inzetten als marketing selling point?

Bij Edudelta komt langzaam de scheiding op gang... alles wat we moeten verantwoorden naar de overheid (voor bv. bekostiging of onderwijsinspectie) komt in Magister. Alles wat we verantwoorden naar onze leerling, ouders, stagebieders, etc. komt in Moodle.

Verre van ideaal, en het zou zoveel beter kunnen. Ook ik heb al eens gedacht aan een aparte ELO, zonder docenten, met leerlingen en de 'examencommissie' als beheerders.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Ger Tielemans -
Patrick, ik ga een heel eind met je mee.. Ook wij maken de indeling:
  • dossiervormend = Magister <--> rijk onderwijsondersteunend= Moodle
Jij voegt daar (in mijn gedachten) aan toe:
  • formeel examineren = mini-elo van Magister
Geen gek idee glimlach
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Hans B0s -
Ik zit aan 't zelfde te denken.
We gebruiken sinds kort Trajectplanner als ll-volg systeem en daar kunnen scorm pakketjes ingezet worden.
Of dit een bruikbare combinatie zal zijn is nog maar de vraag.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: ELO voor individueel Summatief toetsen afnemen

door Christian Bokhove -

Bedoel je zoiets als (ik heb het bekeken, mij spreekt het niet aan maar...0:

Activity Module: Individual Learning Plan (ILP)

ILP Screenshot
Type: Activity Module
Requires: Moodle 1.8 or later
Status: Contributed
Maintainer(s): Univeristy of London Computer Centre www.ulcc.ac.uk


Individual Learning Plans (ILPs) are becoming central to the support and delivery of personalised learning by providing students with more opportunity to manage and track their own progress. With this in mind, ULCC has developed a fully integrated ILP solution for the Moodle Open Source VLE within inspection criteria outlined by the QIA. This consists of four modules, which are available via CVS as a complete package.

Features:
  • Target setting with manageable deadlines and open dialogue for action and reflection.
  • A traffic-light status for clear management of student progress.
  • Learner ownership with opportunities for students to reflect and respond to tutor comments throughout.
  • Flexibility where options can be toggled and controlled via the Moodle roles architecture.
  • Dynamic reports that always present the latest status reports.
  • Interoperability with other data sources so each report is relevant and helpful.
  • Sustainability with continued community support and updated releases.

http://moodle.org/mod/data/view.php?d=13&rid=1025&filter=1

Gemiddelde van de beoordelingen:  -