Ervaringen met CourseLab of eXe?

Ervaringen met CourseLab of eXe?

door Paul Koning -
Aantal antwoorden: 17
Hallo,

Ik ben aan het kijken hoe ik visueel aantrekkelijkere lessen kan maken en kwam CourseLab tegen. Een freeware programma waarmee je lessen kan maken die je in het SCORM-formaat kan opslaan en zo binnen Moodle kan gebruiken. Het werkt object-georienteerd en wat programmeerervaring (ik heb gewerkt met Delphi en Flash) is op zich handig lijkt me. Op de site staat een Nederlandstalige handleiding van het programma.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ervaring hebben met dit programma.

Ik kwam ook nog een handleiding van eXe tegen op de site waar de handleiding staat. Hiermee kan je ook lespakketten maken. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Groeten,
Paul
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Paul Koning

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door H Hak -

Ja met eXe heb ik ervaring. Ik vind het een fantastisch pakket dat html en scorm output genereerd.

Ik heb er een uitgebreide handleiding voor gemaakt die je kunt bekijken op:

http://www.walhak.com/professionalisering/exelearning.html

De website zelf is overigens ook met eXe gemaakt.

Als je voorbeelden wilt bekijken kijk eens op:

http://www.inhetonderwijs.com/showcontent/

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door Ger Tielemans -

Courselab levert mooi materiaal op, kijk ook eens naar Jclic. Ikzelf word steeds enthousiaster over Xerte: Scorm, Flash-output en mooie navigatie. (Ik hoop nog steeds dat Hans daar nog filmpjes voor gaat maken glimlach)

.. maar ik zoek ook steeds meer naar losse werkbladen waar de docent alleen maar de inhoud van een (XML)tabel hoeft te veranderen, om een nieuw oefenblad aan te maken. Kortom, voor iedereen die de dunne handleiding van eXe al te dik vindt. (laat staan die van Reload)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door Paul Koning -

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu o.a. een aardig beeld van wat ik met eXe kan.
JClic en Hot Potatoes ken ik. Ze zijn makkelijk in het gebruik maar nogal beperkt.
Xerte ziet er veelbelovend uit, ik zag er een mooie demo van.
Reload heb ik even bekeken maar daar kwam ik zo 1, 2, 3 nog niet uit. Het leek me ook niet het meest handige programma maar daar moet ik me nog maar eens in verdiepen.

Ik wil me in elk geval niet beperken tot één tool. Afhankelijk van de les en de beschikbare tijd wil ik de bijpassende tool kunnen kiezen. Zolang ze dan het SCORM-formaat exporteren kan ik het gebruiken binnen Moodle.

Groeten,
Paul

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Paul Koning

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door H Hak -

Als je SCORM echt noodzakelijk vindt, is er keuze  genoeg.
Vaak is het m.i. echter niet belangrijk of het SCORM of html is.

JClic en Hotpotatoes zijn zeer leuk echter beperkt inzetbaar met als hoofddoel (diagnostisch) toetsmiddel.

Ik schrok een beetje van <b> Xerte <b> and is was not in Dutch.

Reload lijkt mij ook niet  een van de meest voor de hand liggende tools voor de doorsnee gebruiker.
Het is echter wel een onmisbare gereedschapskist waarmee je kunt knutselen.
Leerobjecten maken en (zelfs bestaande SCORM) leerobjecten manipuleren/re-arrangeren.
Je kunt ook al je bronnen in een map schuiven en ze ge-ordend aanbieden

Exe werkt helaas met Dublin Core Metadata i.p.v. het in ons land aanbevolen en tot standaard verheven content zoekprofiel. (ja wie zijn wij Nederlanders)
Op zich een fraaie tool waar m.i. één ding aan ontbreekt en wel dat het bron (ontwerp bestand  elp) niet direct in de output mee geëxporteerd wordt zodat het voor iedereen direct re-arrangeerbaar is.

Daarnaast zijn er nog goede maar dure tools echter ongeschikt vanwege het beperkte gebruik m.n. licentiekosten.

Ook zijn er nog online editors (arrangeertools) maar ja wie is de eigenaar van de bron/ontwerpbestanden en onder welke condities heb je daar beschikking over.

Hopelijk biedt Plasterk de oplossing door de opdracht te geven om een open source instrument te laten maken waarmee je lessen/leereenheden/cursussen kunt maken en re-arrangeren en vervolgens op te slaan in een openbare repository.
De voorgestelde WiKi achtige omgeving lijkt me vooralsnog iets te beperkt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door Paul Koning -

De reden dat ik voor Scorm kies is dat ik graag de resultaten in Moodle wil zien. Is dat ook op andere manieren mogelijk? Hot Potatoes en JClic hebben uiteraard een plugin hiervoor maar Courselab bv. niet.

Ik zal eens kijken of ik een goede handleiding voor Reload kan vinden want dit klinkt interessant.

eXe lijkt me prima bruikbaar om snel een les met informatie en een aantal vragen in elkaar te zetten.

Ik ben ook erg benieuwd naar Wikiwijs en deel je mening dat er niet alleen informatie maar ook digitale lessen op moeten komen te staan om het werkelijk bruikbaar te maken.

Groeten,
Paul

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Paul Koning

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door H Hak -

Hotpotatoes is geïntegreerd in Moodle echter JClic niet. (score leerlingvolgsysteem)

Voor veel les instructiemateriaal met bijlagen en werkbladen is het natuurlijk maar de vraag of hiervoor gegevens moeten worden opgeslagen.
Voor cursisten leuk om te zien waar ze gebleven zijn. Daarnaast kun je zien hoelang ze ermee bezig geweest zijn (computer aan en ingelogd) maar meestal meer ook niet. ogen wijd

Als je over toetsen praat is dat een ander verhaal maar die kunnen ook apart geimporteerd of binnen Moodle  zelf gemaakt worden. Soms zijn hiervoor binnen de school andere instrumenten voor.
Ook als diagnostiserend middel (zeker de scormtoets binnen exe) is het natuurlijk wél bruikbaar.

Maar wees eens eerlijk, hoe betrouwbaar zijn toetsresultaten binnen een elo als leerlingen online met elkaar in verbinding staan, alle bronnen op internet binnen handbereik hebben, een spellingscorrectie op hun tekstverwerker en Google translate binnen handbereik hebben.

Zelf vind ik het interessanter als leerlingen hun activiteiten in een "logboek" bijhouden zodat het proces te volgen is en waarbinnen je kunt communiceren over het hoe en waarom.
De online opdracht binnen Moodle is hiervoor m.i. een zeer geschikte activiteit.

Voorlopig zou ik al blij zijn als de studiewijzers en het instructiemateriaal met werkbladen van de vakken erin staan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door Ger Tielemans -

Als je Jclic als module installeert, kun je kant-en-klare leuke oefeningen ophalen op de server van Jclic (ook in het Nederlands glimlach). Je kunt daar ook je eigen Jclics publiceren, zie de Moodle uitleg bij de Jclic-module. Binnen die module krijg je net als bij SCORM een tussenstand van je activiteiten te zien. (Zie bijlage)

Er heerst nog steeds een dubbel misverstand rondom SCORM:

1. Mensen denken dat behalve de eindscore van SCORM ook de tussenstanden in Scorm in Moodle beschikbaar zijn, maar je ziet ze alleen maar achter het glas van de module geprojecteerd: je kunt ze met de hand overschrijven en dan met de hand intypen in het puntenboekje van Moodle...

2. Met Scorm kun je alleen maar individuele acties uitlijnen. Natuurlijk kun je de zin "Ga nu met zijn vieren deze opdracht samen maken" in een scorm-module op het scherm projecteren, maar het inleveren en de de beoordeling van die opdracht moet je volledig BUITEN de scorm-module ZELF in Moodle toevoegen.

En dan Xerte:

De redenen dat ik steeds enthousiaster wordt over Xerte zijn de volgende:
1. de tool is gratis
2. de tool is als open source te downloaden (je kunt zelf aanpassingen maken)
3. het maakt hele mooie FLASH-afspeelbestanden, scorm 1.2 of scorm2004
4. het bevat (al sinds 2007) ook mogelijkheden voor conditionele vertakkingen
5. het kent ook een webversie TOOLKIT (ook te downloaden en te installeren op windows xampp server, zie uitleg) waarbij je op je eigen website een account kunt openen, projecten kunt starten, projecten met anderen kunt delen, templates en modellen kunt toeveoegen, enz
6. Het mooist van alles vind ik de interface die zeer intuitief van opzet is maar ook de visueel (middels hoger contrast) en auditief (middels transcripts) belemmerde eindgebruikers ondersteunt.
7. Ook de editor is zeer vriendelijk en zeer uitgebreid, dus ja je zult de Engelse handleiding moeten lezen en er is ook een actieve email-lijst waar je met je Engelse vragen terecht kunt.  
Oordeelt u zelf: http://www.nottingham.ac.uk/toolkits/play_560  

En wie op dit moment overweegt om zelf een Nederlandstalige Scorm-editor te bouwen, die kan zich door dit systeem op vele punten laten inspireren.

Nadeel I van Xerte en alle andere SCORM-tools blijft natuurlijk dat hoe groter de module wordt, des te minder je de voordelen van Moodle kunt benutten. (popup-Hyperlinks naar woorden in de woordenlijst van je cursus en je globale schoolwoordenlijsten, Activiteitenoverzichten geintegreerd met de andere activiteiten van leerlingen In Moodle tonen, enz, enz..)  

NAdeel II is dat SCORMS onevenredig veel resources van je webserver vergen in vergelijking met normale Moodle-activiteiten. (Bij het gratis eXe kun je ook nog als HTML-setje publiceren als er toch geen score hoeft te worden doorgegeven.)

Bijlage monet002.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Ervaringen met CourseLab of eXe?

door Paul Koning -

Bedankt voor alle tips en opmerkingen. Ik kan hier weer even mee vooruit!

T.a.v. de toetsen/registratie: Het is niet de bedoeling om de lessen die met deze tools gemaakt worden te toetsen voor cijfers maar het is wel prettig om zicht te hebben op de gemaakte activiteiten. Bij een Hot Potatoes oefening voor spelling krijg ik nu bv. een percentage te zien. Wanneer dit laag is, is dit voor mij een signaal om even samen met een kind naar een oefening/probleem te gaan kijken.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Paul Koning

aan de slag met de les uit moodle

door Han Buwalda -
Collega's,

Moodle zelf is toch ook redelijk handig om lessen in te maken?
Het kost wat tijd, foto's, film, tekst en vragen te maken, in tikken of laten intikken. Maar dan heb je toch wat?

Ik ga aarzelen met tijd investeren in de moodle-les als dingen als jclic langsvliegen. Houdt moodle geen portfolio bij?

Of moet het echt met leuke dingetjes. Us dat ook wat voor bovenbouwleerlingen in t VO?

Han
scheikundedocent moodletrekker en duwer op school en zoekend naar een handige scholing voor elearning en dit soort dingen t wordt nu toch een echt VAK


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: aan de slag met de les uit moodle

door Ger Tielemans -

Er zijn twee grote nadelen aan Moodle les:

1. de module les wordt op dit moment niet actief onderhouden en dreigt net als workshop en journaal uit de kern te verdwijnen.

2. de lock-in: alles wat je met veel moeite maakt in les kan alleen maar in MOODLE gebruikt worden en niet met andere ELO's worden uitgewisseld. Wil je uitwisselen met andere dan is SCORM op dit moment de enige standaard voor lesachtig materiaal. Overigens, ook dan krijg je vaak een lock-in omdat de tool die je kiest zijn eigen formaat gebruikt tijdens het constructie-proces.

(Zo hanteert eXeLearning het eigen .elp formaat.) Het is ook dan van groot belang dat je voor een tool kiest van een niet te kleine club met enig draagvlak en continuiteit. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: aan de slag met de les uit moodle

door Ger Tielemans -

Han, om op je andere punt in te gaan:

De gemiddelde docent groeit hooguit uit tot werkbladenkoning, echt complex onderwijs vergt een ontwerpteam met onderwijskundigen, vakdeskundigen maar ook docenten van de vloer die samen complex onderwijs ontwerpen en het daarna langdurig uittesten en bijstellen. Dat is duur, dat kost veel tijd en nee, die tijd investeren uitgevers ook niet zonder veel subsidie: het laatste grote project (met veel subsidie) was volgens mij nieuwe buren, dat ligt nu al weer in het archief.

Als gebruiker van Moodle bof je: je hebt een tool in handen waarmee je erg gemakkelijk een outline van een cursus kunt opzetten en dankzij de vele modules waar dat nodig is de diepte in te gaan. Allereerst heb je de veelheid aan voorgevormde werkvormen (opdracht, toets, les, feedback, hotpot, jclick, udutu, storytelling, portfolio, nanogong), ook voor groepsopdrachten (forum, wiki, OUwiki, woordenlijst, data, mindmap, google-maps, peerlight).

Ook aan de presentatiekant heb je simpele en toch erg rijke tools: de combinatie van BOEK en de WYSIWYG-editor is fantastisch:

1. je kunt alle media in-line inplakken, geen gedonder met pc's thuis
2. je krijgt automatisch een inhoudsopgave en bladerknoppen voor je pagina's
3. je kunt in-line verborgen tekst toevoegen die je pas te zien krijgt als je op de toon het antwoord knop klikt. (filter hidden tekst)
4. er bestaat ook een optie om vragen in de pagina's van het boek in te bedden, (heb ik nog niet toegevoegd)
5. De optie om het als IMS/CP te exporteren werkt nog niet goed.
6. als je een PDF-printer installeert, kun je er zelfs een pdf-met inhoudsopgave van maken. 

De combinatie van het materiaal dat je op deze wijze in Moodle maakt laat zich erg snel door de uitvoerende docent aanpassen en tunen:
1. kleine tektswijzigingen: openen, aanpassen, klaar
2. volgorde veranderen: pak het op, sleep, klaar
3. materiaal verbergen of juist toevoegen (als het standby staat) met oogje oepn/dicht afhankelijk van de lesuitval en de zin die de groep dit jaar heeft.

De kern van dit onderwijsmodel is dat je materiaal voor de leerling visueel uitstalt en dat de leerling vervolgens zelf zijn pad mag kiezen. Toen Moodle-gebruikers als de canadees Bernard Boucher "conditional activities" gingen toevoegen, was ik eerst enthousiast, maar toen ik zag wat docenten er echt meededen werd ik minder enthousiast en bouw het ook niet meer in onze Moodle in.

Inschakelen van tools als lesson en alle scorm-pakketten hebben een aantal grote nadelen:
1. de docent dwingt weer de gang door het programma af, waarvan we uit de tijd van de geprogrammeerde instructie weten dat het maar zelden de ideale route is. (Terwijl de onwerpen van de routes in die tijd zorgvuldig door hele deskundige teams werden bedacht en uitgetest: kom daar nu nog eens voor.)
2. een groter nadeel is dat de tools uitlokken dat je de mogelijkheden van Moodle steeds meer moet negeren omdat ze er niet mee kunnen communiceren.
3. ook worden de brokken die ze op die manier maken steeds groter en ondoordringbaarder, zker tools met vertakkingsmogelijkheden.
4. het allergrootse nadeel is dat de docent die het onderwijsproces moet begeleiden steeds minder mogelijkheden krijgt om het materiaal bij te stellen voor de groep die op dat moment op de vloer is: het maakt nog al een verschil of je oogje open/oogje dicht kan doen of even een tekst in de editor openen om er een hinderlijke spelfout uit te halen versus:
a. ga terug naar de externe editor
b. zoek in je archief het juiste bestyand op (vergelijkbaar met het elpje van exe)
c. wijzig en bewaar de nieuwe versie van dat bestand
d. download het bestand opnieuw (hopelijk op de wijze zoals je vroeger de online archieven van Ariadne kon openen vanuit Moodle of zoals het huidige JClic werkt.)

Die vier stappen zijn alleen al qua tijd veel te omslachtig voor de gewone docent die al geen tijd heeft door al die bezuinigingen en overvolle klassen. (Alleen les ontrekt zich aan deze kritiek omdat die inline het materiaal bewerkt.)

Een ander aspect waaover ik mijn teleurstelling wil uitspreken is dat er nauwelijks "plugins" komen waarbij de gebruiker alleen maar de tabel met inhoud hoeft te veranderen en dat die inhoud daarna vervolgens rijk wordt afgespeeld

(FLASH-XML leek dat te gaan bieden. Natuurlijk kunnen we dat als gewone docenten niet, zelfs niet met tools die het koppelen van Flash aan xml of PHP toestan zoals Xerte: zet daar een project voor op en laat docenten de wens formuleren.)

Ik ben wel op zoek naar dergelijke tools: de leuktse die ik op dit moment heb is een tool waarmeen je op simple wijze een dynamische tijdbalk kunt vullen en die je ook nog aan de wiki van moodle kunt koppelen.

groet, Ger

 



 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

werkbladenkoning geprogrammeerde instructie en hinkstap onderwijs

door Han Buwalda -
Ger

wat n jargon! Prachtige reactie, kan ik wat mee.

VO scholen, de onderwijsvernieuwingscooperatie: allemaal aan de slag met .....?

Prima reactie om ns over na te denken.

We hebben een landkaart met kennis en kunde van een vak.
Daar kunnen we toetsen en bijspijkeren als nodig.
Die blokken maak ik gaandeweg mijn lespraktijk/ Dat is dus zo gek nog niet. Ik weet wel de route van mn instructie! En het worden er meer, een stratenplan....

Is een webpagina van moodle uitwisselbaar?
En de toetsen?
Mn mooiste uitleg is n podcast. Maar op de apple is dat zo gemaakt, ik wil dat mn leerlingen het gaan maken.

wordt vervolgd

Han






Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: werkbladenkoning geprogrammeerde instructie en hinkstap onderwijs

door Ger Tielemans -
  1. Webpagina's zijn uitwisselbaar, ook hier heb je niveau's: gewoon HTML (pas op NIET de nieuwe variant van Micorsoft .mht !!) of XHTML. Ik zelf zit daar (nog) onvoldoende in, net als echt werken met de CSS van je iegen school. 
  2. Voor het uitwisselen van toetsen is de standaard IMS/QTI bedacht, maar pas op! Moodle en andere ELO's ondersteunen maar heel beperkt - en allemaal weer een andere subset - van deze standaard. Als er op dit moment al een koppeling tussen een toetssystemen en een ELO bestaat, dan verloopt die koppeling nog steeds als een-op-een-maatwerk en niet volgens een algemene uitwissel-standaard!
    Een ander punt is dat iedereen erg gemakkelijk zijn eigen subset kan exporteren, maar de subset van de andere ELO of toetsbank weer importeren...
    Excel-dumps van je vragenset is tamelijk universeel en bij gebrek aan beter een hulpmiddel bij import/export. De andere export mogelijkheden van Moodle zijn of folkloristisch (Gift) of vergen meer kennis van dat formaat (XHTML) 
  3. Jouw beeld van Moodle om gaandeweg het stratenplan te ontdekken is een aardig beeld: laat het rustig een paar jaar duren..
    Vaak zie je dwars door een plantsoen een kaal gesleten pad door het gras lopen: een slimme tuinier maakt daar een echt pad van en plaatst geen hek..
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: aan de slag met de les uit moodle

door Isabelle Langeveld -
Mmm, hier schrik ik een beetje van. Ik stond op het punt om lessen te gaan maken als toetsvorm met feedbackloop, maar ik twijfelde nog tussen de Les en een ding in eXe maken. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik, mmm, misschien maar gewoon in een Test gieten. Mijn klant gaat voorlopig geen behoefte hebben aan iets exporteren naar een andere ELO, maar dat herstellen van typfouten die je pas ontdekt vlak voor de eerste cursisten de cursus induiken, vind ik een heel belangrijk argument om bij de Test te blijven, want lekker makkelijk aanpassen.

Gr
isabelle
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: aan de slag met de les uit moodle

door Ger Tielemans -
Module Les kan je wel snel aanpassen.. alle externe tools - ook die ik leuk vind glimlach - niet.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: aan de slag met de les uit moodle

door Paul Koning -

Persoonlijk vind ik de lesmodule van Moodle juist niet erg lekker werken. Want...

1) Als ik bv. een rekenles(je) maak met een paar vragen waar ik uitleg/feedback bij wil geven (dus bij een fout antwoord naar de ene pagina, bij een goed antwoord naar de andere) kost me dat vreselijk veel tijd. Er zitten namelijk geen handige functies in zoals het kopiëren van pagina's (of ik heb ze niet ontdekt) waardoor ik 5 tot 10 keer opnieuw vrijwel dezelfde pagina zit maken.
Een simpel lesje met bv. 5 vragen kost me hierdoor al snel 30 tot 60 minuten werk en dat staat niet in verhouding tot het resultaat.

2) De lay-out is beroerd. Zet je de les in de dia-voorstelling 'stand' dan komen je vragen toch nog weer in de gewone lay-out op het scherm (wie bedenkt zoiets?). Dat betekent dat de vraag (zeker op een breedbeeldscherm) uiterst links staat en dat je het antwoord weer in het midden moet invoeren. Dit werk niet prettig en is erg onoverzichtelijk.

Deze twee punten zijn voor mij de reden dat ik op zoek ben naar een programma dat sneller is in het gebruik en waar ik mooiere (het oog wil ook wat) lessen mee kan maken.

Ik ga dus maar eens aan de slag met CourseLab, eXe en Xerte.

Over het snel kunnen aanpassen van fouten: Dit kun je inderdaad niet in Moodle zelf doen als je een extern programma gebruikt. Maar als je het programma + broncode op je computer/laptop hebt staan is de aanpassing zo gebeurd en is de enige extra stap het uploaden van het bestand naar Moodle. Dit lijkt me persoonlijk dus niet echt een reden om niet met een extern programma lessen te maken.

De testen in Moodle vind ik overigens beter werken dan de lessen. Bij een test wil ik meer gedetailleerde informatie dan bij een instructie/oefen/verwerkings-les en die krijg ik bij een test wel en bij een les gemaakt in een extern programma (voor zover ik begrepen heb) niet. Het zal dus ook afhangen van wat er gemaakt moet worden en waarvoor het gebruikt moet worden.

Als je kijkt naar een demo van bv. Xerte (klik hier) dan weet ik niet hoe ik zoiets snel in Moodle zou kunnen maken.

Paul

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Paul Koning

Re: aan de slag met de les uit moodle

door Ger Tielemans -

Ik deel in grote lijnen je bezwaren tegen les. Het op je machine beschikbaar hebben van de tool en de code is voor mij en jouw geen bezwaar, al heeft het bewaren van het materiaal en de editor op een server de vooorkeur: toch moet je daar niet al te hoge verwachtingen van hebben. http://weload.lernnetz.de/ was ook een webbased variant van Reload en heeft het ook niet gered, www.Udutu.com  komt ook niet echt van de grond. Ook zie ik om me heen niet overal het gebruik van http://www.scorm.com/products/testtrack.aspx opduiken. (De laatste is alweer offline, geloof ik).  O ja, wie alleen nog maar SCORM mag inleveren bij zijn content-beheerder en toch enkele waardevolle losse Word- Excel- of PDF-documenten heeft, kan met deze tool een SCORM-envelop om zijn materiaal vouwen: http://www.scorm.com/products/scormdriverauthoring.aspx

Na het vertrek van de maker van les en workshop is er voor beide onderdelen nooit een goede opvolger gevonden om het materiaal te onderhouden en te verbeteren: het updaten van de bestaande code om het in de pas te laten lopen met de andere kern-modules reken ik daar niet toe, dat doet het kernteam: als je wil weten wat hun onderhoudsplannen zijn, dan kijk je in de download van beta 2.0 (Wat met het oogje dicht wordt uitgeleverd wordt niet lang meer onderhouden) 

Zoek je iets wat op workshop lijkt, dan komt de externe module - met alle risico's vandien - PEERLIGHT nog het meest in aanmerking, voor lesson deel ik jouw keuzes. (En voor beginners - met name in de talen - nog steeds de leuk ogende Hotpotatoes-serie die scores kan wegschrijven in de cijferlijst van Moodle.

..je kan hier de discussie over het risico van open source weer aanzwengelen, maar bij gesloten source ben je nog verder van huis als een bedrijf zonder overheidssteun in de huidige recessie omvalt, maar ook - ik kan het niet vaak genoeg zeggen - een produkt van de markt haalt zoals Oracle deed met Oracle Interoffice versie 4.0 in januari 1998, de aanleiding voor de geboorte van TeleTOP.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -