Cursussen in bulk aanmaken

Cursussen in bulk aanmaken

door Tom van der Wel -
Aantal antwoorden: 8
Een nieuwe vraag van een nieuw gezicht op dit forum. Ik ben moodle beheerder op het Gerrit van der Veen College in Amsterdam. Wij werken nauw samen met enkele andere Havo/Vwo scholen uit de Amarantis groep (Pieter Nieuwland/Cygnus, Pascal, Comenius en Damstede).

Mijn vraag is als volgt. Ik geef binnekort een instructie aan nieuwe gebruikers (docenten). Om de instructietijd nuttig te gebruiken ga ik hun profielen dmv een csv bestand uploaden. NU wil ik graag ook voor elke docente een cursus als "speeltuintje". Is er een mogelijkheid om analoog aan het importeren van nieuwe gebruikers een setje nieuwe cursussen (ca 50) aan te maken.

ik ben benieuwd
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Tom van der Wel

Re: Cursussen in bulk aanmaken

door Richard van Iwaarden -

Hallo en Welkom!

Zo ver ik weet zit het niet in de standaard Moodle. Wat ik gedaan heb is me een beetje verdiept in de Moodle XML.

1. Maak een lege cursus in Moodle.

2. Zorg dat je een goed format maakt (dus bv. weekindeling of onderwerpindeling, eventueel met bepaalde labels/bronnen)

3. Maak een backup van deze cursus.

4. Download het zip bestand naar je computer.

---

Wat ik hierna gedaan heb is het zipbestand op mijn eigen computer uitgepakt. In het zip bestand zit één xml bestand en dit heb ik geopend in een XML editor. Je ziet nu redelijk begrijpelijke XML en kan daarin wijzigen naar wens.

Ik heb een Excel bestand gebruikt en een macro geschreven die steeds één regel uit de Excel tabel pakte en de XML daarmee vulde. Zo kon ik 150 cursus XML bestanden maken met daarin nieuwe docenten, namen en indelingen. Als je maar een Excel bestand hebt van de variabelen.

Al deze nieuwe XML bestandjes heb ik weer gezipt. Vervolgens heb ik die zip bestandjes geimporteerd als een nieuwe cursus.

Al met al was het nog best wat werk, ik denk dat ik ongeveer 2 uur bezig geweest ben om 150 cursussen te maken. Het gaat ook allemaal niet zo makkelijk.

Je docenten kun je misschien beter indelen in groepjes van 10 (er kunnen immers meerdere docenten op één cursus) en ze zo laten stoeien. Laat ze dan bij de andere groepjes ook werk inleveren als student. Zo richt ik mijn instructie meestal in.

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Tom van der Wel

Re: Cursussen in bulk aanmaken

door Tom van der Wel -
Dank voor deze tips.

De "bulk course upload" ziet er op het eerste gezicht het meest gebruikersvriendelijk uit. Ik denk dat ik maar even rustig begin met wat cursussen handmatig aanmaken. Voor activiteiten op server niveau vind ik mezelf nog even te onervaren

bedankt
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Tom van der Wel

Re: Cursussen in bulk aanmaken

door Christian Bokhove -
Mocht je dat handig vinden: ik zit op het St. Michael College in Zaandam, dus dat is om de hoek.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Cursussen in bulk aanmaken

door Tom van der Wel -
Ik werk zelf op het Gerrit van der Veen, maar we werken wel samen met het Pascal College (nog dichter bij jou).
Momenteel heb ik mijn handen even vol aan een ander probleem, ik heb dat op het internationale forum gezet.

http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=111812#p492856

Hoe kan het trouwens dat jij een bericht verstuurd van vrijdag 12 december 4:51 terwijl het bij mij pas donderdag is (stemmen uit de toekomst?)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Tom van der Wel

Re: Cursussen in bulk aanmaken

door trudy k -

hoi tom

ik reageer hier maar even op je andere probleem welke je op het internationale forum hebt gepost. Je probleem is dat jouw site (en die van ellen) gehacked zijn. (ik kan jullie helaas niet per mail bereiken omdat de Amarantis mail eruitligt) 

Voor de andere nederlandse moodelaars:
Hiermee wil ik ook jullie over deze aanval informeren. Het is een vervelende en er zijn nogal wat sites gehacked, niet alleen Moodlesites. De discussie is nog volop gaande. kijk je beveiligingsinstelling mbt filerechten in ieder geval na!

http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=111812

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op trudy k

Re: Cursussen in bulk aanmaken

door Tom van der Wel -
Toch handig dat we nog via dit medium kunnen communiceren. Vervelend dat we gehacked zijn, maar ik ben blij dat ik het niet zelf heb veroorzaakt. OP het Using Moodle general problems forum staat een hele discussie over het herkennen van gehackte Moodle sites, hebben we daar wat aan?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Tom van der Wel

late berichten

door Han Buwalda -
Tom
k zou niet weten waarom t zo traag gaat.

Ben nu een kleine workshop aan t maken voor mn collega's.

Wordt vervolgd, want ook opstarten na de vakantie. die was echt nodig.

Han
Gemiddelde van de beoordelingen:  -