Webbhotell med Moodle

Webbhotell med Moodle

av Jonas Andersson -
Antal svar: 7
Jag skulle höra om någon vet om det finns nåt webbhotell som redan har Moodle som en tjänst man kan använda sig av (eller någon annan läroplattform motsvarande Moodle)?

Finns det nåt annat lämpligt webbhotell där man själv kan installera Moodle. Gissar att det som behövs är då stöd för MySQL och PHP.

//Jonas

Som svar till Jonas Andersson

Svar: Webbhotell med Moodle

av Gunilla Brattberg -

Hej Jonas!

Jag använder FS-data (www.fsdata.se) och är mycket nöjd med dem. Du får själv installera moodle, men det är relativt enkelt. De har god support - inte just på moodle, men för övrigt. Det kostar cirka 150 kronor i månaden att ha den typ av konto jag har.

Gunilla

Som svar till Gunilla Brattberg

Svar: Webbhotell med Moodle

av Madeleine Stenlund -
Hej Gunilla!

Vet du om det går att installera den senaste versionen av Moodle på FS Data. Jag använder one.com idag och jag tycker inte att allt fungerar som det ska. Jag har bl.a. problem med mail som inte kommer osv.

Tack på förhand.
Madeleine
Som svar till Jonas Andersson

Svar: Webbhotell med Moodle

av Jonas Lindqvist -
Många webbhotell har ett hjälpsystem för att hantera funktioner på sitt webbplatskonto och installera olika verktyg. Ett väldigt vanligt heter C-panel. Har ett webbhotell C-panel med Fantastico deluxe (lite märkligt namn!) så kan du installera Moodle med bara några få knapptryck från din administrationsverktygssida hos webbhotellet.

Jag har goda erfarenheter från ett amerikanskt webbhotell som heter Inmotion hosting (www.inmotionhosting.com) men det finns massvis av andra. Har även provat Siteground men dessa upplevde jag som lite slöare och de hade dessutom märkligheter i det finstilta.

Lycka till! och berätta gärna vad du valde/hittade.

Jonas Lindqvist
Som svar till Jonas Andersson

Re: Webbhotell med Moodle

av Fredrik Pedersen-Dambo -

Hej Jonas!

En variant som kanske är intressant är www.kursplatsen.se? Det är kostnadsfritt, om och när det blir intäkter får man betala en liten del av det till företaget (Rejås Datakonsult) som står bakom webbplatsen.

Hälsningar
Fredrik

Som svar till Fredrik Pedersen-Dambo

Svar: Re: Webbhotell med Moodle

av christian ruhinda -
Hej

Jag är ny i moodle och håller på att bygga ett ny kurs. Jag undrar hur kan man göra så att man får en beskrivning på första sida. Menar ingång sida. Har gjort det men det syns inte när jag logga in. Den ligger istället under block -> permantenta block , där jag ser det ifall jag väljer kursida.

Tack på förhand