Gebruikersbeheer

Gebruikersbeheer

door Niels de Boer -
Aantal antwoorden: 1

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een startup fase van moodle. Ik zoek naar een efficiente manier van gebruikersbeheer. Ik begrijp dat er rechten globaal worden beheerd (accounts/users). Deze gebruikers koppel je dan met toestemmingen aan de juiste rol

Voor cursussen zou je rechten kunnen toekennen op cursus niveau (in plaats van globaal niveau). Zo kun je de gebruikers toegang geven tot specifieke cursussen.

Nu mijn vraag. Ik heb een Quiz toegevoegd. Ik heb een student account gedefinieerd (nog niet gekoppeld aan de globale rol student aangezien deze dan toegang krijgt tot alle cursussen).

Wanneer ik deze student wil toekennen aan deze quiz lukt dat neit. de lijst is leeg. Ken ik deze student toe aan de globale rol student dan lukt het wel weer. Hoe is het mogelijk om "specifieke" gebruikers toegang te geven tot de Quiz?

Moet elke gebruiker tenminste een globale Rol hebben of is dat niet noodzakelijk?

Zijn er algemene tips hoe je de toestemmingen regelt?

Alvast bedankt voor de reactie

Met vriendleijke groet,

Niels

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Niels de Boer

Re: Gebruikersbeheer

door Ger Tielemans -

De maker van moodle was in zijn vorige leven beheerder van WebCT. Toen hij zijn eigen ELO ging ontwerpen was een van de uitgangspunten het beheer voor de arme admininstrator tot een minimunm te beperken.

Hij ontwierp een systeem waarbij je de verantwoordelijkheid zo ver mogelijk de school induwt:

  • laat docenten hun eigen cursussen beheren
  • laat leerlingen zelf zorgen dat ze in de juiste cursussen komen met de uitgereikte sleutels. (we denken overigens dat het woord activeringscode beter op zijn plaats is dan die verwarrende term: sleutel)
  • standaard werkte Moodle erg simpel: cursusaanmakers, docenten met wijzigingsrechten, leerlingen, gasten met beperkt zichtrecht. Het kan geen kwaad om als beginner daarmee te beginnen: je geeft het zelf al aan: "als ik een quiz in een cursus plaats en de leerling wordt lid van die cursus dan heeft hij automatisch de juiste rechten.

Vervolgens gingen andere mensen het systeem gebruiken en hun "beheers-wensen" in forums plaatsen. Om aan al deze wenaen tegemoet te kunnen komen is een zeer ingewikkeld rollen en zône-systeem bedacht, waarmee alles zou moeten kunnen.

Laat ik een voorbeeld nemen: in het oude systeem kon ik met feedback mensen op de voorpagina een vragenformulier laten invullen zonder dat ze inlogaccounts nodig hadden (..en de arme beheerder alsnog handaccouts moest aanmaken.) 
In het nieuwe systeem kan dat gelukkig nog steeds, maar als ik via rollen, rechten en zônes probeer datzelfde - invullen zonder inloggen - voor questionnaire te realiseren, lukt dat niet: wie weet de oplossing?

Ik zal de laatste zijn om te roepen dat je niet in rollen moet duiken, maar ik zou adviseren eerst ervaring op te doen met de standaard rollen: ook ik bedenk (vaak pas achteraf gezien) overbodig ingewikkelde nieuwe rollen omdat ik sommige standaardopties niet goed had uitgediept.
(tips en overpeinzingen van andere gebruikers helpen mij dan erg veel!)

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -