Veilig?

Veilig?

door Jeroen Kleijn -
Aantal antwoorden: 2

Hallo,

Hoe veilig is het om vertrouwelijke documenten (zorgdossier, proefwerken, e.d.) op een besloten cursus in moodle te plaatsen?

gr

Jeroen Kleijn

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Kleijn

Re: Veilig?

door Han Buwalda -
Jeroen,

ik ben scheikunde man en ken jullie site mooi dat jullie ook gaan moodlen.

Veilig met wachtwoord beschermd.

En zo veilig als de docenten er mee omspringen.

Zorgvuldig werken kan geen kwaad dus ......

Gewoon losgaan. Bij ons staan toetsen enzo op het netwerk dat van buiten af is te bereiken.

Voor de kids zet ik regelmatig uitwerkingen in de klasseruimte en we roulern langzaam met onze vragen die stellen in de toetsen.


Han
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: Veilig?

door Ger Tielemans -

Veilig I:

Proefwerken beveiligen met een wachtwoord lijkt me prima.
We maken ons wel eens zorgen over slordig wachtwoord gebruik. (Docent is ingelogd en zegt: even printje ophalen, ben zo terug en komt collega tegen. En ik zeg niet dat het mij nooit overkomt.) We zijn dan bang dat leerlingen die toetsen gaan leren.

Zorgdosiers vind ik andere zaak, die zitten veilig in Magister. Echt veilig is het pas als het encrypt in een archief zit en de systeembeheerder dat wachtwoord ook niet weet. Die optie kennen we nog niet in Moodle en Magister. Op school gebruiken onze vertrouwenspersonen daarom Novell en Groupwise - waar dit wel inzit - voor dit doel.


Veilig II:

Welkom in de echte wereld. Loverboys hangen niet meer op het schoolplein rond, maar speuren Hyves en andere profielen af, op zoek naar onzekere leerlingen. Vraag je dus af:

  • wie kan bij jullie op school de profielen zien? gasten?
  • hoe open is jullie website voor googlen: kun je uitvinken. (en extra voeg je nog robot.txt in?)
  • staat jullie rooster en lesuitval achter een wachtwoord voor loverboys die liever bij de poort wachten.
    (P.S. Inspectie zou daar ook lesuitval kunnen turven vor de ophokuren glimlach)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -