Moodle in primair onderwijs

Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Number of replies: 24
Nadat ik in het andere forum een topic heb geopend over Teleblik ben ik nog eens gaan rondkijken op het internet. Zo kreeg ik ook een mail van Cedicu, een onderwijsondersteunings bedrijf. Zij bieden veel methodische ondersteuningssoftware aan binnen een eigen LeerOmgeving. Toen ik hen mailde of dat zij dit ook via SCORM verkopen kreeg ik een keurige mail terug waarin werd vermeld dat zij deze vraag in 5 jaar tijd slechts 2 keer hadden ontvangen. Ik was 1 van de 2.

Moodle, of een andere ELO, wordt in het basisonderwijs nog totaal niet toegepast. Mijn vraag is nu, zijn er hier meer gebruikers die Moodle wél succesvol in een basisschool gebruiken of is dit nog echt "pioniersgebied"?

In dat geval zou ik er namelijk wel heil in zien hier wat documentatie over op te gaan zetten!
Average of ratings: -
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Arnout Vree -
Er heeft een hele tijd een apart forum voor Moodle in het PO hier ergens gestaan. Maar dit is blijkbaar verwijderd/onzichtbaar gemaakt, omdat bijna niemand hier gebruik van maakte.

Misschien kan dit weer opgezet/zichtbaar gezet worden? Want Moodle in het PO is inderdaad een pioniersgebied. Als ik even terug denk aan mijn eigen tijd voor de klas (bovenbouw), dan komen er genoeg ideeën boven.
In reply to Arnout Vree

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Dat klinkt interessant, Arnout. Net zoals Avetica, mooi bedrijf met erg mooie site! Leuk om te zien dat er meer (oud) basisonderwijzers hier rondlopen. Een PO forum is inderdaad een mooie plek om de discussies hierover te verzamelen!
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Arnout Vree -
@Hans, wat was de reden om het PO-forum weg te halen?
In reply to Arnout Vree

Re: Moodle in primair onderwijs

by Hans de Zwart -
Hoi Arnout en Jaap,

Ooit hadden we meerdere forums op de Nederlandstalige cursus. Al die verschillende forums bleken de hoeveelheid vragen te versplinteren. Sommige discussies vielen niet meer op omdat die forums niet gevolgd werden.

De totale hoeveelheid forumberichten is in het Nederlandstalige nog zo weinig dat het ons beter leek om alle berichten in één forum te stoppen. Iedereen die dat forum volgt ziet alles langskomen. Ik snap ook dat een specifiek PO forum misschien de discussie makkelijk zou focussen, maar ik denk persoonlijk niet dat het zou werken en dat het zo beter is (ik volg dit forum heel goed, maar zou persoonlijk bijv. minder interesse hebben in een PO forum en dit bericht misschien niet hebben gelezen).

Alle discussie die in dat forum hadden plaatsgevonden zijn overigens verplaatst naar dit open forum of naar het vragen forum. Ze zijn dus nog gewoon beschikbaar.

Op de Ned-Moove bijeenkomst vorige week sprak ik met Han Pasman van basisschool de Vlieger, hij wil graag met een aantal basisscholen eens bij elkaar komen. Ned-Moove wil dat wel proberen te faciliteren. Ik zal hem vragen om ook in deze discussie te reageren.

Vr. groet,

Hans
In reply to Hans de Zwart

Re: Moodle in primair onderwijs

by Arnout Vree -
Logische keuze, Hans. En ik ben benieuwd naar het initiatief van Ned-Moove.

Groeten,
Arnout
In reply to Arnout Vree

Re: Moodle in primair onderwijs

by Han Pasman -

Hallo,

Ik ben blij verrast met een forum over Moodle en het PO. Wij werken al een aantal jaren met Moodle als aanvulling op de papieren takenbrief en willen onze Moodle vaardigheden vergroten en verdiepen. Hiervoor zoeken wij al een tijdje basisscholen die mee willen denken en doen. Vorige week is er via via mogelijk contact gelegd met een school voor PO in Ewijk eb ik heb contact met een school in Almere. Als zich nog meer scholen willen melden kunnen we eens een dag bij elkaar gaan zitten om voor nog meer scholen voor PO Moodle aantrekkelijk te maken . Mijn email is: hanpasman@bsdevlieger.nl .

In reply to Han Pasman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Arnout Vree -
Han,

Leuk om te horen dat jullie al jaren met Moodle werken in het PO. Met weemoed denk ik aan mijn tijd voor de klas, ik had graag dit soort ontwikkelingen zoals Moodle en digiborden meegemaakt als leraar.

Mijn vraag aan jou: je wilt Moodle aantrekkelijker maken voor het PO. Waaraan moet ik denken? Waar loop jij nu tegen aan?

Groeten,
Arnout
In reply to Arnout Vree

Re: Moodle in primair onderwijs

by Han Pasman -

Arnout,

Ik wil het uiterlijk kindvriendelijk hebben, maar ook de toepassing. Het aanbieden van Webquesties is een andere mogelijkheid als het maken van taalopdrachten. Ik ben benieuwd hoe dit op andere scholen wordt gedaan.

Groeten,

Han

In reply to Han Pasman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Hoi Han,

Ik heb je inmiddels een mail gestuurd omdat ik zeker interesse heb in meedenken en uitwisselen van kennis / ervaring hierover.

Persoonlijk ben ik het met je eens dat de bediening van Moodle, zeker voor kinderen in groep 5/6, een stuk eenvoudiger moet. Ze kunnen hun weg wel vinden, maar het gaat toch gepaard met veel "trial and error". Nu las ik volgens mij dat Arnout vanuit Avetica ook betrokken is bij Bartimeus? En als ik een leuk artikel ergens op Kennisnet aantrof was er ook een bepaalde groep mensen bezig om Moodle aan te passen aan Bartimeus. Is dit één en hetzelfde project of niet?

Zelf zie ik het zo voor mij dat er duidelijke iconen komen in plaats van woordrijen, zodat er eenvoudig door leerlingen doorgeklikt kan worden tussen de verschillende onderdelen.

Ik heb hier zelf een start mee gemaakt op mijn ELO door een menubalk te implementeren met iconen hierin. Het thema waarmee ik werk heet EduMoodle en is nog niet zo lang beschikbaar. Na het nodige knip-en-plak werk uit de FamFamFam iconenset en ook het Newbury thema moet ik zeggen dat ik behoorlijk trots ben op de uitstraling van onze ELO: www.indegroep.nl.

Ik ben ook benieuwd naar de webadressen van andere PO ELO's, zodat we wellicht uniform aan een aantal verbeteringen kunnen werken!

Als er interesse is wil ik mijn "gehackte" EduMoodle thema best inpakken en als ZIP hier aanbieden?
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Han Pasman -

Hallo Jaap,

Ik heb vol bewondering gekeken naar je Moodle site.Het ziet er al overzichtelijk uit.

Ons ELO is te vinden onder http://www.bsdevlieger.nl/moodle .Wij werken met de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 op Moodle met taal, documentatie en extra activiteiten. Leerlingen krijgen individueel opdrachten via Moodle en dat kunnen we nog uitbouwen.

Ik hoor graag nog van andere scholen om hun Moodle activiteiten te bewonderen: In the mood for Moodle.

Groetjes,
Han Pasman

In reply to Han Pasman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Ger Tielemans -

In het verleden was er op basis van Moodle 1.5.2 in Canada een voor basisscholen getunde moodle: MoodleFN

Voor de basisscholen hebben we in de onderwijsweek deze Moodle gedraaid, gecombineerd met enkel web 2.0 applicaties voor cartoons en woorspinnen:

http://test.studiewijzerplus.nl

Inmiddels zijn er aardige EXTRA modules voor basisonderwijs bijgekomen:

  • de module boek waar je met de ingebedde filters multimedia maar ook hidden answers kunt inbedden
  • Mindmap voor woordspinnen met een niveau poten
  • Story voor het aanleggen van je eigen verhalen verzameling
  • Game voor eenvoudige bekende games
  • Nanogong voor het inspreken van antwoorden
  • Google Mpas, om op zeer eenvoudige wijze je huisadres op een kaart te plaatsen, enz..
In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle in primair onderwijs

by Ger Tielemans -
Er is een nieuwe versie van het Canadese basisschool produkt MoodleFN op basis van 1.8: http://moodle.org/mod/data/view.php?d=13&rid=1806
In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Hoi Ger, dank voor de link! Ik heb er naar gekeken een poosje geleden en zag dat het een totaal-pakket was voor versie 1.8. Aangezien ik met 1.9.2 werk en al een ELO draaiende heb had het voor mij niet heel veel mogelijkheden. Wel jammer, want een flink aantal aanpassingen zien er geweldig uit!
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Ger Tielemans -

Ik deel je aarzeling: het is een soort lock-in-angst: komt er nog wel een volgende versie onder 1.9?

Je zou  onderdelen kunnen uitpellen en kijken of het onder 1.9.2 draait, bijvoorbeeld het course-format en de losse blokken, is wel een puzzel, ik heb het in een ver verleden voor versie 152 wel eens gedaan.

In reply to Han Pasman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Han,

Jij gebruikt het Wood-thema als ik me niet vergis? Wat voor taalactiviteiten laat jij leerlingen zoal op de ELO uitvoeren?
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Han Pasman -

Hallo Jaap,

 

Wij gebruiken de ELO voor groepen 5 t/m 8 en voor individuele leerlingen uitdeze groepen. De groepen hebben als cursussen Taal, Weektaak en Documentatie tot hun beschikking. De opdrachten worden in WIKI’s gemaakt. De individuele leerlingen kregen opdrachten via de ELO. Deze moesten ze op school en thuis maken.

 

Omdat wij werken met een takenbrief willen wij Moodle als aanvulling hierop gebruiken om snel eigen werk te laten maken. Verwerking in WIKI’s moet het begin zijn van een portfolio.

 

Het accent ligt de komende 6 weken op het eigen laten maken van de ELO door de leerkrachten van de groepen 5 t/m 8. Daarna gaan we verder met het dagelijks laten werken met Moodle en het faceliften van Moodle. We willen Moodle ook gebruiken als communicatieplatform met onze Duitse partnerschool. Gong of podcast moeten we nog verder uitwerken.

Een ander belangrijk item dit schooljaar is het zoeken van andere Moodle-scholen om samen het al uitgevonden wiel te gaan gebruiken.

 

 

Ik hoop dat ik je een beetje op de hoogte heb kunnen brengen waar wij ergens staan.

 

Met vriendelijke groeten,

Han Pasman

In reply to Han Pasman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Hoi Han,

Veel succes met het "faceliften". Voor mij is dit ook een continu proces. Mocht je nog hulp nodig hebben of een "sparring partner", je kunt me altijd mailen. De komende week dan weer net niet, dan ben ik op kamp. smile

Heb jij al eens gekeken naar Mahara, omdat je spreekt over portfolio's? Wij zijn ons als school ook aan het bezinnen hierop. Een duurzaam portfolio heeft wel de voorkeur, zodat het 8 jaar meekan en daarna naar het VO toe overgenomen kan worden.
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by H Hak -

Ha Jaap,

Helaas kunnen nog steeds niet alle bestandsformaten zoals ppt geupload worden in Mahara. (nu v1.05)
Het ziet er behalve dat wél mooi uit en is voor meerdere toepassingen zoals o.a. myfiles geschikt.
Vooral de SSO koppeling werkt fantastisch.

Als je een idee wilt krijgen hoe het werkt kun je het bekijken op:

http://www.walhak.com/uitlegm/mahara_portfolio.html

In reply to H Hak

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Hoi Hans,

Dat ziet er inderdaad geweldig uit! SSO krijg ik helaas op mijn hosting nog niet aan de praat, ze weigeren daar XMLRPC te installeren omdat het nog béta is. En aangezien Mahara dat onderdeel echt nodig heeft om te communiceren met Moodle werkt dat dus niet. Dat schiet dus niet op... Maar ik moet wel zeggen dat ik erg enthousiast word van jouw filmpje!!
In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Han Pasman -

Hallo Jaap,

Ik heb het filmpje ook gezien en Mahara lijkt een mooie aanvulling. Toch loop ik tegen basic technische problemen aan. Als ik de leerlingen in een Wiki met de instellingen -geen groepen/Leerling- laat werken, kunnen maar twee leerlingen hierin werken. Deze beperking is een grote rem op het gebruik van Moodle binnen de school. Ik ben benieuwd of je een idee hebt wat ik anders zou moeten instellen om iedere leerling te laten genieten van het Moodle gebruik.

Jouw uitvoering van Moodle ziet er gelikt uit. Als je de Zip-versie beschikbaar zou willen stellen om er ook eens mee te stoeien zou dat geweldig zijn.

Han Pasman

In reply to Han Pasman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Jaap Marsman -
Hoi Han,

Ik heb hem beschikbaar gemaakt, hier. Mocht je het origineel willen bekijken, dat staat hier op de site bij Themes - EduMoodle.

Let erop dat header.psd wel aangepast moet worden en over header.png moet, hierin staan mijn schoolgegevens. Mocht je zelf niet met Photoshop kunnen werken, dan wil ik je hier best bij helpen.

Ook lijkt het me erg fijn als, mocht je hiermee definitief aan de slag willen gaan, je het kleurenschema aanpast. Ook hier wil ik je best bij helpen, zodra je mij zegt welke kleuren je wilt!

Veel stoei-plezier, menubar.php is erg handig om de menubalk mee aan te passen. De iconen die ik gebruik zijn rechtstreeks hiervandaan.


In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Han Pasman -

Hallo Jaap,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga er mee stoeien. Ik laat nog weten hoe het resultaat is.

Han

In reply to Jaap Marsman

Re: Moodle in primair onderwijs

by Harm Hofstede -
Het is al een oude discussie, maar ik wilde even laten weten dat wij op onze school voor Speciaal Onderwijs in Den Haag druk aan de slag zijn met Moodle: http://www.destrandwacht.nl/bijdeles.

Graag zou ik kennis en ervaringen delen met andere PO-scholen!