Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Jaap Marsman -
Aantal antwoorden: 10
Hallo,

Omdat dit ongeveer het eerste bericht is dat ik op het Nederlandstalige deel van de Moodle site plaats zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Jaap Marsman, ICT coördinator op een kleine basisschool in Rhoon. Sinds mei ben ik met mijn groep (7) een experiment gestart om Moodle te gebruiken in de klas. Dit was een groot succes en inmiddels is "de ELO" zoals hij bij ons genoemd wordt volop in gebruik in de groepen 6, 7 en 8. Iedereen die zegt dat Moodle moeilijk toegankelijk is voor jongere kinderen vergist zich, met wat instructie komen ze er prima uit!

Eén van de grote voordelen van Moodle vind ik dat het zo actief ontwikkeld wordt en dat er talloze (gratis) uitbreidingen voor zijn. Omdat wij een kleine school zijn is ons budget ook erg beperkt, hierdoor is een open source oplossing al snel interessant. Inmiddels wordt er dan ook druk gewerkt in woordenlijsten, worden er door HBG leerlingen zelf lessen ontworpen, zijn er extra oefeningen te vinden voor spelling & rekenen, is de chat een favoriet onderdeel op de vrijdag en... tja, Moodle is voor onze school echt een succes-story!

Als enthousiast Moodler ben ik dan ook altijd op zoek naar "weer iets nieuws". De kinderen reageren inmiddels al niet meer verbaasd als de ELO er weer eens anders uitziet of van een nieuw onderdeel is voorzien.

Eén van de dingen die ik graag in Moodle zou integreren is Teleblik (www.teleblik.nl). Aangezien wij als school een Entree-Account voor kinderen hebben aangemaakt en hier een Digicode aan hebben gehangen, kunnen onze leerlingen eenvoudig allerlei educatieve filmpjes bekijken.

Teleblik werkt als site met een login van naam & wachtwoord en staat het toe op te zoeken naar filmpjes. Ik zou graag de mogelijkheid ontwikkelen dat Moodle deze gebruikersnaam en het wachtwoord opslaat en het "embedden" van Teleblik filmpjes toelaat. De URL van dergelijke filmpjes achterhalen is het probleem nog niet, maar het zichtbaar maken zonder wachtwoord uiteraard wel.

Nu heb ik totaal geen verstand van PHP o.i.d. maar ik vroeg mij gewoon eens af, is dit makkelijk te realiseren of erg ingewikkeld? Vooral omdat Teleblik actief vanuit de publieke omroepen gevuld wordt met steeds meer materiaal voor zowel primair als voortgezet onderwijs lijkt het mij een enorm handige uitbreiding voor menig Nederlandstalige Moodle!

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover.

Groeten,

Jaap
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jaap Marsman

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door H Hak -

Helemaal mee eens Jaap,

Ik ga er dus ook vanuit dat dit bij de Nederlandse  Moodlepartner hoog op de prioriteitenlijst staat.

Bijlage onze_moodlepartner.GIF
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jaap Marsman

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Christian Bokhove -
Lijkt me een mooie functionaliteit. Ik denk alleen dat je meteen security issues krijgt, omdat je binnen Moodle de inloggegevens naar Teleblik moet "pushen". Je krijgt een zelfde soort uitdaging als bij de Google Apps integratie: ik denk dat het zonder API van teleblik (dwz. zij laten toe dat je gegevens post) moeilijk wordt. Zeker voor een amateur (enter Moodle Partner).
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Jaap Marsman -
Daar heb je inderdaad gelijk in Christian. Nu is het wel zo dat Teleblik dit schooljaar hun inlog-procedure gaat aanpassen voor middelbare scholen. Er schijnt een makkelijkere inlogvorm te komen. Waarom dit ook niet voor het primair onderwijs wordt gedaan is mij niet geheel duidelijk. Wellicht omdat er daar minder leerlingen van gebruik maken. Maar ja, door de functionaliteit niet te verbeteren zal dat dus ook niet toenemen...

Zoals Hans ook al aangeeft, wellicht dat de Moodle Partner (Stoas?) een stok tussen de deur krijgt bij Teleblik. Het lijkt mij in ieder geval geweldig!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door H Hak -

Als je dit bericht leest, laat onze Moodlepartner kansen liggen.

Tijdens het verschijnen van TeleTOP 7.2 loopt er een pilotproject voor de koppeling met Teleblik, aanbieder van educatieve online radio- en televisiefragmenten. Inloggen in TeleTOP betekent direct inloggen in Teleblik. De inlogprocedure van Teleblik verloopt volledig "onderwater" waardoor het mogelijk is om audiovisuele bestanden van Teleblik rechtstreeks in TeleTOP te selecteren en te openen. Zoeken naar bestanden is mogelijk via de Edurep zoekfunctie.

Het ligt dus kennelijk niet aan de bereidheid van Teleblik.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Han Buwalda -
Hans, en ook andere Hans,

hoe kunnen we dat regelen. Een collega van mij combineert het op eenintensieve manier en dit zou weer onderwijstijd schelen en leerlingengemak opleveren.

Han
Aan de slag dus. Leze we dit net na het gebeuren in het iss. Pitty
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Ger Tielemans -

1. De - bij de oprichting van Ned-moove aangekondigde - Edurep functie was door Stoas voor Moodle compatibel gemaakt, maar blijkt al enige tijd niet te werken in 1.9.2 (dit is ruim voor de zomer aan Stoas gemeld.)

2. Teleblik is met een wachtwoord afgesloten omdat het om copyright materiaal gaat waarvoor niet onderwijsmensen moeten betalen.

(De overheid zou ook de keuze kunnen maken om dit erfgoed als Nderlands PR-materiaal wereldwijd vrij te geven, lees: af te kopen.)

Om de authorisatie te regelen hadden Teleblik en Kennisnet oorspronkelijk een eigen oplossing bedacht voor authorisatie: er moest een aparte wachtwoord-server naast de moodle server worden geplaatst, voor elke server apart... Voor centraal gehoste ELO's prima, voor anderen niet echt handig.

Om dit als proef op te zetten is Stoas benaderd, maar die had geen interesse als er geen betaling voor hun werk plaatsvond. Door ernstige ziekte van een medewerker hebben wij als school ook moeten afhaken bij deze proef, die daarna verderging met enkele commerciële partners.

Inmiddels denkt Kennisnet na over een andere wijze van authorisatie.

3. Voor alle helderheid: Stoas is een commercieel bedrijf dat vanaf de oprichting van Ned-moove (bij monde van de hoogste baas)  er voor is uitgekomen dat ze het VO niet als markt zien, maar als firma wel sympathiek staan tegenover het gebruik van Moodle in het VO. Je mag dan niet verwachten dat ze "om niet" werk gaan verzetten: "Free Beer" bestaat niet, ook niet in Nederland. Je zult dus je gratis vraag zo moeten herformuleren, dat Stoas er ook in hun business model geld mee kan maken.  

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Jaap Marsman -
Hoi Ger,

Na het doorlezen van enkele berichten hier op het forum is mij opgevallen dat er inderdaad wordt gezegd "Stoas moet dit doen voor niks". Laat ik wel duidelijk maken dat ik dit nergens verwacht van een commercieel bedrijf.

Zoals jij zelf al noemt, Stoas moet er winst uit kunnen halen om zo als bedrijf te blijven bestaan. Dat is niet meer dan logisch. Zoals ik uit een reactie van Hans kon lezen in een ander topic, steunt Stoas Moodle wel degelijk. Uit jouw verhaal kan ik opmaken dat een integratie van Teleblik nogal wat haken en ogen met zich meebrengt waardoor het op dit moment niet makkelijk haalbaar is.

Bedankt voor jouw reactie!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Christian Bokhove -
Wat je alleen wel kan doen als tientallen scholen is samen een ""potje" leggen en bepaalde ontwikkelingen aldus bekostigen. Ik vind de dubieuze rol die kennisnet daarbij soms speelt, nl. dat het lijkt alsof open source communities (die ook geld zouden kunnen genereren) bij voorbaat afschrijven als gewenst businessmodel. Hoeveel geld Kennisnet indirect bij content projecten al niet aan uitgevers en elo-leveranciers heeft gegeven...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door H Hak -


Mogelijk kan NedMoove als vertegenwoordiger van haar leden (de scholen) die Moodle gebruiken contact opnemen met Kennisnet over Teleblik?

M.b.t. de ontsluiting van het beeldmateriaal heeft Kennisnet via het Entree account al inspanningen verricht echter kan ik me moeilijk voorstellen dat ze hier helemaal tevreden mee is.
Er moet m.i. primair gedacht worden aan een oplossing aan de kant van Teleblik en niet bij een ELO.

Als het een ELO leverancier wél lukt om in samenwerking met Teleblik een single sign on te bewerkstelligen is het met de andere elo's snel gedaan.

Ik denk niet dat Kennisnet hier blij mee zal zijn.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Mogelijkheid tot integratie met Teleblik?

door Ger Tielemans -

De integratie in TeLeTOP (en enkele andere commerciële elo's) is in een project met inspanning en ondersteuning van Kennisnet gebeurd. Toen mij dat project ter oren kwam heb ik aan de bel getrokken bij Stoas maar in het eerste overleg hebben ze meteen afgehaakt. Wij als school hebben door ziekt van deelnemers daarna ook moet afhaken: tot dat moment was Kennisnet bereid om ons, ook Stoas, in dat project erg ver tegemoet te komen.

Het lijkt me in de lijn van een Moodle-partner om te zorgen dat jouw produkt - juist voor jouw opleidingspoot in de marktsector - de concurrentie bijhoudt: hier en bij het niet meer werkende importfilter voor repositories (wat OOK al door TeLeTOP is gerealsieerd) laat Stoas echt steken vallen.

Voor individuele scholen zijn beide op dit moment nog niet interessant:

  • Binnen je eigen school heb je het niet nodig
  • Er zijn op dit moment geen openbare goede repositories voor het Nederlandse onderwijs, hooguit wat kruimelwerk en jeugdzondes van diverse partijen
  •  en je eigen leerlingen kunnen je laten zien hoe gemakkelijk je Teleblik op diverse wijzen in je ELO kunt inpakkken, zeker in Moodle.  
Gemiddelde van de beoordelingen:  -