Vragen over Moodle

Picture of trudy k
fouten in database opsporen met XMLDB editor

in de vakantie moodle geupgraded van 1.6.6. naar versie 1.9.2.

site is nu erg traag, bijvoorbeeld verwijderen van een groep of een onderliggende cusus (we werken met overerving, administratieve klassen die we laten overerven voor alle vakken) duurt wel 3 minuten, of laat de site zelfs vastlopen.

ik heb nu de nieuw ingebakken XMLDB editor gerunt op fouten in de database: 39 ontbrekende indexen gevonden. Codes om eea te herstellen wordt ook weergegeven.

heeft iemand hier ervaring mee??? Op mijn testsite eea uitgeprobeerd en lijkt goed te gaan en op eerste oog geen gekke dingen, maar voor het echie ben ik bang dat eventuele issues pas na langere tijd boven komen drijven en ben bang van de regen in de drup te komen.

Ik heb ooit iemand iets over indexen aanpassen in Moodle horen zeggen en die had er slechte ervaring mee??

Average of ratings: -
Picture of trudy k
Re: fouten in database opsporen met XMLDB editor

indexen aanpassen leek me toch de beste optie (wordt aangeraden in ieder geval in Moodle.org fora)

Helaas zag ik weinig verschil en heb dus de (voor ons eigenlijk belangrijke) 3rd party modules (jaaa)
 Questionnaire, file manager en Quickmail gedeinstalleerd en de bestanden verwijderd van de server. leek allemaal erg hoopvol maar heeft helaas toch niet het gewenste resultaat.

Picture of trudy k
HELP gezocht Re: fouten in database opsporen met XMLDB editor

Ik ben nu echt radeloos. ik heb denk ik alles gedaan wat ik kan,  maar onze prachtige Moodle blijft onwerkbaar voor de vele docenten en leerlingen die er dagelijks gebruik van maken. Een paar opties blijven open. een ervan is inhuren van een professional cq bedrijf met verstand van zaken.

Suggesties waar ik (betaalde) hulp kan vinden die ook snel en adequaat kunnen handelen?

Picture of hans hak

Op welk platform draai je Moodle?

Picture of trudy k

draait op linux server, "eigen server" gehost bij goede provider die wil meehelpen om probleem op te lossen maar "niets" van Moodle weet.

Moodle 1.9.2.

database Mysql 5.0.18

php 5.1.2

Best grote moodle, ongeveer 400 cursussen waarvan 200 ook inhoud en 50 toch goed gevuld en actief. 1000 gebruikers. leerjaar 1 t/m 4 structureel . maar loopt door tot leerjaar 6.

Picture of koen roggemans
Group Heel behulpzame MoodlersGroup HoofdontwikkelaarsGroup Vertalers
Een Moodle site kan heel wat rekenwerk vragen, zeker als je bijvoorbeeld met 20 a 30 leerlingen tegelijk testen of wiki's maakt. Het aantal cursussen of gebruikers doet er niet zo veel toe, het aantal gelijktijdige gebruikers is zeer belangrijk. Persoonlijk zou ik dat op een dedicated server draaien, niet op een web-appartement.

Draait je host iets om PHP te precompileren, zoals eAccelerator? Dat scheelt heel wat.

Picture of hans hak

Ikzelf had deze problemen ook maar dit betrof een windowsplatform zie: http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=69652

Dit was na de installatie op Linux opgelost naar daar kan het bij jou niet aan liggen.
Heb je de vragen ook op de Engelstalige site gesteld?

Er zijn flink wat discussies gaande over performance.

http://moodle.org/mod/forum/search.php?search=slow+performance&id=5

Picture of Ger Tielemans

Wij zijn ook gemigreerd van 1.6.+ naar 1.9.+ en hebben zowel de controle op indexen als bigints met succes gedraaid. (wel eerst een backup gemaakt van de database)

De problemen die je tegenkomt herken ik: Moodle doet weinig aan de support van modules van derden.

het weghalen van modules (en ze later weer terugzetten) verergert dit nog: elke keer als je een module deinstalleert en weer installeert, krijgt die module een hoger nummer in de reigstratietabel. cursussen die je uit eenbackup terughaalt en die ook die tabel gebruiken willen dan modules invoegen die niet meer bestaan of voegen onverwachts andere modules of blokken in.

ik heb zelfs een voorbeeld waarbij het toevoegen van het googledocs filter in oude cursussen overal opeens googledocs vensters opent...

Ook blokken verdringen elkaar: als je sticky blocks gaat gebruiken NADAT men al cursussen met blokken heeft geplaatst, gaan ze in je planners over elkaar zitten. (ook de default blokken voor verse cursussen in de config.php file interfereren met de sticky blocks positie.)

Samengevat: alleen een standaard Moodle zonder toevoegingen van derden is idiot-proof, in alle andere gevallen zul je de database moeten doorgronden..

Picture of Guido van der Waals

ik probeer zoveel mogelijk "standaard" te werken. Op dit moment extra: enquete, "wiskundige aanpassing editor" en wat kleine aanpassingen in de scorm module. Al met al, problemen zitten waarschijnlijk ook bij het standaardwerk@#!

Bij de overgang van 1.7 naar 1.8 heb ik geen foutmeldingen gezien maar in werkelijkheid blijkt bij de overgang naar de nieuwe cursus, met een upgrade naar 1.8.6, dat er wel degelijk fouten aanwezig waren. Bij ons worden die vermoedelijk veroorzaakt door het gebruik maken van groepen, overerven en wiki's. Ook daar is een oorzaak te vinden bij onjuiste plaatsing van indexen (Zie Engelstalige fora groups).
In het verleden heb ik zelf gesleuteld aan indexen, met pas veel later ontdekte  nieuwe problemen. Ik durf nu zelf niks meer te veranderen.

De problemen lijken mij redelijk urgent. Dus community aan het werk!

Picture of trudy k

Ger, ik ben bang dat je gelijk heb, ik ben dan ook op zoek naar iemand die dat professioneel kan. Ik weet gewoon bijna niets van databases.

Maar is voor ons heeel erg om er op deze manier achter te komen. en Moodle ligt nu sinds de vakantie stil terwijl er docenten afhankelijk van zijn geworden

Picture of trudy k

Ik heb van mijn server/hosting provider volgende server specs doorgekregen: CPU Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.40GHz (dual core)

Ram 8Gb

Apache 2.0.55

PHP 5.1.2

MySQL 5.0.18

(hier draait alleen moodle op voor 5-6 scholen waarvan "mijn" 2 scholen veruit meest actief zijn. Ik heb al gechecked; bij bijna plat gaan in onze Moodle gaat de Moodle van een andere zusterschool ook bijna plat.

verder is uit de monitoring  volgende naar voren gekomen :

Het lijkt erop dat Moodle een groot aantal connections opent met de database. We zien minimaal 200 connections, soms meer. De query die het meest gebruikt wordt is 'copy to tmp table' - 'SELECT sctx.path,
ra.roleid, ctx.path AS parentpath, rco.capab'.

et echte probleem lijkt te zijn het grote aantal connecties dat blijft staan naar de database en niet verbroken worden. Binnen enkele minuten zijn alle beschikbare connecties in gebruik. We hebben het maximum aantal connecties nu verhoogd naar 500, maar dit is uiteraard niet 'de oplossing'

Mensen met verstand van zaken: je kunt me ook mailen: t.koedooder@pieternieuwland.nl

H

Picture of Ger Tielemans

Heb je bij site beheer>>server>>sessieafhandeling wellicht "gebruik database voor sessieafhandeling" aanstaan? 

Picture of trudy k

nee staat op standaard (uit)

Picture of hans hak

De vraag is of het aan Moodle of je provider ligt.

Wat ik in dit geval zou doen is het volgende:

Installeer een linux server lokaal (2 uur werk)

Download Moodledata en maak een backup van je MySql database

Zet dit alles terug op je nieuwe lokale server en test het uit.

Je weet dan in ieder geval waar je moet zoeken.

Picture of trudy k

Ik ben er eigenlijk (bijna smile) van overtuigd dat het ligt aan de database. immers na upgrade begonnen de problemen en die kwamen pas boven water nadat er ook werkelijk in lessituaties gewerkt werd. In de 2 maanden vakantie leek alles OK omdat de belasting (en concurrent users) die de database aanspraken niet hoog waren.

1. ik heb de indexen ed al hersteld zie het begin van deze discussie, met de XMLDB editor maar weet niet of ik daar goed aan gedaan heb. 
2. alle 3rd partie modulles heb ik gedeinstalleerd en bestanden verwijderd van de server
3. ook heb ik handmatig (omdat iemand iets opmerkte over vreemde tekens) na controle in bepaalde velden in bepaalde tabellen waar (plotseling?) utf_unicode_ci stond deze gewijzigd in utf_general_ci. dit leek gisteren effect te sorteren maar er zitten gewoon dingen niet goed.
4. heb van mijn provider toegang en tool gekregen om de server real time te monitoren.
5. nav onderzoek/monitoring server blijkt een hoge load Het lijkt erop dat Moodle een groot aantal connections opent met de database. We zien minimaal 200 connections, soms meer. De query die het meest gebruikt wordt is 'copy to tmp table' - 'SELECT sctx.path,
ra.roleid, ctx.path AS parentpath, rco.capab'       iets in de ROLEID ???

6. als ik nu met phpmyadmin mijn tabellen controleer krijg ik nog heleboel fouten (zie bijlage

Picture of hans hak

Die dubbele indexen heb ik ook al een paar versies van Moodle als je in phpmyadmin de mysqldatabase laat controleren. Veel over gelezen ten tijden van mijn windows performance problemen. Op de EN Moodle site werd er veel over geschreven maar niet direct reden tot alarm. Nu met Ubuntu 7.04 en mysql 5.045 hiermee geen problemen en ook volgens de testen met  de XMLDB editor.

Het is een lastig probleem als je bij een provider host i.v.m. een mysql upgrade.

Misschien toch even op een lokale linux testen.

Picture of hans hak

Toch nog maar even gekeken waar MySql  moeite mee heeft.

Zie bijlage.

Sommige zaken zijn mogelijk met my.cnf op te lossen maar er wordt ook melding gemaakt van indexen en het "tijdrovend" volledig doorzoeken van  tabellen.

Is er iemand die indexen weleens aangepast aangepast? en zo ja hoe?

Picture of hans hak

Heeft iemand ervaring met Postgres?

Na een weekendje doorhalen met  moodleforumberichten (EN) en de datbase van Trudy houd ik toch nog steeds het gevoel dat er iets mis is met de indexering van de tabellen.
http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=69652

Tot op heden zal dat door een matig gebruik van de ELO en kleine tabellen nog weinigen zijn opgevallen echter het gebruik (aantal gelijktijdige users) en funtionaliteit (zoals "rollen") neemt toe.

Gezien de MySql runtime informatie alsook de controle op de tabellen met phpMyAdmin tonen aan dat MySql vaak gewoon dom tijdrovend leeswerk aan het doen is hetgeen ten kosten gaat van de performance.
Als je logs aanzet in my.cnf kun je hierover gegevens verzamelen.
(ik begrijp overigens niet waarom deze indexeringsfouten binnen Moodle  niet opgelost worden)

In documentatie is te lezen dat Postgres beter scoort (en betrouwbaarder is(Martin Langhoff)) als het handelt om grote databases.

Het komt momenteel misschien maar 3 x 5 minuten vóór binnen een normjaartaak van 1659 uur dat Moodle het niet trekt bij een klassikale gelijktijdige login of een toets.

Gezien de te verwachten groei baart het me wél zorgen.

Het verhogen van het aantal connections is nefast: je geheugen loopt vol en het ding loopt vast.

Geef de pagina http://docs.moodle.org/en/Performance eens door. Die moet je echt eens naast je instellingen leggen.
De machine lijkt me OK qua hardware, al gebruiken wij een gelijkaardig toestel met 4GB RAM voor 1 Moodle, maar zoals ik eerder al schreef: het enige nuttige cijfer is het aantal gelijktijdige gebruikers.

Picture of trudy k

in de pause vandaag Moodle benchmark test gemaakt op testserver (staat op dezelfde fysieke server) dus niemand ingelogd. 1 uur middag gemaakt, ook die error over indexen

Picture of Adri Mastenbroek

Heb je al geprobeerd om Mysql te upgraden naar een later versie , er zijn wat bugjes in versie 5.X over duplicate entry's.

Picture of Christian Bokhove

Hoe zeker is het nou dat het Mysql echt is. Ik ben benieuwd wat in de linux commandline commando's als:

in mysql:

SHOW PROCESSLIST;

oplevert.

Blijven daar queries staan (eigenlijk moet die behalve de PROCESSLIST opdracht leeg zijn, of maar 1 of 2). Bij onze problemen waren er queries "locked". Is dat bij jullie zo?

Daarnaast, wat levert top op?

Wordt er veel schijfruimte geswapt? Loopt het vrije geheugen steeds terug?

En nu bij ons ook problemen. Elke 24 uur mysql FLUSH TABLES en restart mysql scripten werkt maar is workaround. Observaties:

- Er is een permanente memory leak

- maar geen overmaat aan processen

- memory loopt vol, tot 0, swappen begint

- processen kunnen niet worden afgesloten (?)

- server load in orde, maar mysql loopt vast

We draaien php 5.2.0 Schijnt een memory leak in te zitten > upgraden dus.

Picture of Guido van der Waals

beste Trudy ik leef met je mee maar kan je geen hulp bieden.

De schoolsite www.debergopweg.nl probeer ik zo stabiel mogelijk te houden. Dat is de reden dat ik zo min mogelijk afwijk van het standaardwerk. Toch heb ik regelmatig foutmeldingen die ik weinig terug zie in het Nederlandstalige forum. Langzamerhand heb ik het idee dat er in de serie 1.8 van Moodle een ongelooflijk vuile versie aanwezig was. Een versie die vermoedelijk heel wat indexeringsfouten heeft veroorzaakt. Bij elke volgende upgrade blijven die fouten, tenzij alle bugs gemeld worden. Ook ik maak mij schuldig om niet alle door mij geconstateerde bugs te melden. Vaak denk ik dat zulke fouten alleen bij mij zijn en dus ook door mij veroorzaakt zijn en denk dan niet onmiddelijk aan een bug.

Als voorbeeld geef ik de volgende draad: http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=82329#p364335
Ik heb nooit een oplossing en oorzaak gevonden. Inmiddels heb ik wel een sterk vermoeden dat veel problemen veroorzaakt worden door het gebruik van groepen. 
Moodle 1.9 heeft weer heel leuke groupings mogelijkheden. Die waren volgens mij al ingepland bij de eerste versies van 1.8 maar na geconstateerde fouten snel teruggedraaid. Ook nu weer zie ik dat bij gemelde problemen met moodle 1.9 er ook vaak het woord group valt. Zelf heb ik kunnen constateren dat het resetten van een cursus met groepen niet juist wordt afgehandeld.

Ik volg deze discussie zeer gespannen en denk dat de oplossing uiteindelijk voor velen heel interessant zal zijn.

Picture of hans hak

Ha Guido,

Sterker nog, ben ik zeer teleurgesteld in de reacties op de problemen van Trudy. Als dit zo blijft is wat mij betreft ook NedMoove verleden tijd en blijft dit in mijn herinnering achter als een PR actie.

Ik krijg steeds meer het idee dat het Nederlandse Moodleforum, gehinderd door belangenverstrengeling vooral een meeleesforum is geworden en dat je beter kunt uitwijken naar het EN forum.

Picture of Hans de Zwart

Als dit zo blijft is wat mij betreft ook NedMoove verleden tijd en blijft dit in mijn herinnering achter als een PR actie.

Hoi Hans,

Ik vind het erg jammer dat je er zo over denkt en wil graag je mening (en je herinnernig) veranderen. Ik ben namelijk van mening dat Ned-Moove veel meer dan een PR actie is en merk dat ik jouw bijdrage opvat als een verwijt aan mijn adres en dat het me raakt.

Het klopt dat ik de laatste tijd vooral meelees in dit forum. Dat komt omdat ik sinds eind juli ongeveer een aantal deadlines op mijn bordje heb en dat ik moeite heb om de tijd te vinden hier heel actief te zijn. Toch let ik altijd op of er vragen zijn waar ik het antwoord op weet en die na een dag of twee nog niet beantwoord zijn. Die zijn er eigenlijk bijna niet!

Het probleem van Trudy heb ik persoonlijk nooit meegemaakt. Sinds ik bij Stoas werk (versie 1.7 was toen net uit) heb ik me persoonlijk minder op de techniek gericht. Ik kan haar met dit probleem dan ook niet helpen. Als ik Trudy was zou ik overigens niet teleurgesteld zijn over de hoeveelheid hulp: ze heeft meer dan 20 reacties gehad!

Toen ik haar berichten las heb ik aan de technische consultants van Stoas gevraagd om even contact met haar op te nemen en onze dienstverlening aan te bieden. Ik heb dat niet in het forum gedaan (vind ik niet netjes). Ik deed dat overigens meer om Trudy (en haar collega's) uit de brand te helpen, dan om de commerciële opportunity.

Terug naar Ned-Moove. Wat zijn precies je verwachtingen? Helaas was je niet aanwezig bij de laatste twee bijeenkomsten van Ned-Moove. In Antwerpen hadden we een fantastische bijeenkomst met twee hele mooie keynotes en een grote hoeveelheid bijdragen over didactiek maar ook over beheer. De 70+ deelnemers zagen volgens mij wel de meerwaarde.

Afgelopen middag was er een bijeenkomst over digitale didactiek met vier sprekers. In beide bijeenkomsten heb ikzelf heel veel energie gestoken, merendeels in mijn vrije tijd. Ook de andere (op dat moment) vier bestuursleden hebben zich uit de naad gewerkt. Zijn hun belangen ook verstrengeld?

Beschuldigd worden van belangenverstrengeling is iets wat ik natuurlijk al heel lang aan heb zien komen. Dat is de reden waarom ik er alles aan heb gedaan om ervoor te zorgen dat de belangen niet verstrengeld zouden zijn: de vereniging is de jure en de facto compleet onafhankelijk. Als jij wilt dat de vereniging een andere richting op gaat dan de huidige (waarin het organiseren van ontmoetingen/inhoudelijke bijeenkomsten voorop staat), dan nodig ik je van harte en oprecht uit om als lid een actievere rol te spelen.

Tot slot wil ik iedereen aanraden om als je de Engelse taal spreekt je vragen in de Engelstalige forums te stellen. Dat is uiteindelijk een veel grote community dan de Nederlandse en daar is dus uiteraard de kans ook groter dat je iemand treft die precies het juiste antwoord weet. Je ziet maar: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Dat is één van de doelstellingen van Ned-Moove.

Excuses aan Trudy voor deze off-topic bijdrage in haar thread, maar ik moest het echt even kwijt... Ik hoop dat haar probleem snel opgelost wordt.

Vr. groet,

Hans

Picture of trudy k

Ik ben inderdaad ontzettend blij met alle reacties en ook hulp op het forum. hans hak heeft zo''n beetje zijn hele weekend opgeofferd om het probleem proberen te teckelen.

natuurlijk begin ik ook aan mezelf te twijfelen, heb ik niet in het verleden iets fout gedaan bij een upgrade of is de capaciteit van de server wel voldoende/ zijn er instellingen op de server die de boel weer probleemloos kunnen laten draaien? en niet te vergeten de third party modulen waar ik dankbaar gebruik van maakte!!!

ook mijn tijd (en kennis) is beperkt daarom komt er na volgende week een professional naar mijn probleem kijken. Hobbel daarbij is dat de server niet door mij wordt beheerd maar gelukkig krijgen we wel alle medewerking.

ik hou jullie op de hoogte

Picture of hans hak

RE

Terug naar Ned-Moove. Wat zijn precies je verwachtingen? Helaas was je niet aanwezig bij de laatste twee bijeenkomsten van Ned-Moove.

Zoals eerder gemeld bepalen mijn werkgevers waar ik me bevind.

Het mag duidelijk zijn dat een onwerkbare situatie op een school gedurende langere tijd de naam van het product geen goed doet.
Het hele probleem is w.s. binnen een dag op te lossen

Mijn verwachtingen zijn dat zij die  Moodle een warm hart toedragen alsook partijen die commercieel belang hebben bij dit product in een dergelijke situatie de handschoen per direct oppakken.

Dit levert:

- Vertrouwen in het product
- Een mogelijke herbezinning van schooldirecties t.a.v. hosting
- Verbreding/verdieping van kennis binnen de community
- Fantastische PR voor de commerciële dienstverlener die de klus klaart.

Picture of Ger Tielemans

Trudy, op de inspirerende Moodle conferentie in Klagenfurt heb ik gesproken met een andere Moodle Partner over de upgrade perikelen: heb je bij de overstap van 1.6 naar een 1.9 de noodzakelijke tussenstap  naar 1.7 gemaakt?

Picture of trudy k

hoi ger, nee die tussenstap eerst naar 17 lukte niet. het ging destijds daar al fout van 16 naar 17 en alle groepen waren bij de upgrade verdwenen. Koen deed toen een suggestie om direct naar 19 te gaan. dit was de enige mannier, alle andere combinaties mislukten. na uitgebreid testen -smile leek het goed te gaan en hebben we de overstap gewaagd vlak voor de vakantie, alleen in een echte werkende omgeving loopt het fout. maar we moeten ook de server maar eens goed onder de loep nemen met de expert die over anderhalve week komt.

zie de oude threath http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=91367

Voor een goede prijs goed tunen: ik heb goede ervaringen met http://www.configserver.com/

Picture of trudy k

dank je christian, ik bewaar deze info voor op de plank.

Picture of Ger Tielemans

Ik heb ook om die reden die stap van 1.6 naar 1.9 gemaakt. Ik merk wel dat Moodle met veel zaken rekening houdt tijdens de upgrade maar niet met:

• modules van jezelf of derden die niet zijn aangepast voor 1.9
  • blokken van jezelf of van derden
  • situaties waarbij je een module toevoegt maar later weer weghaalt
  • situaties waarbij je in je oude versie een niet werkende module weghaalt en opnieuw installeert... met een nieuw nummer

De ontwerpers van Moodle redeneren bij upgrades dat ze met een gesloten systeem werken. Alle bovenstaande oorzaken kunnen leiden tot onvoorspelbare situaties. Het sterkst komt dit naar voren wanneer je een erg oude cursus uit het archief haalt en weer installeert: er verschijnen dan bijvoorbeeld allerlei Phantoom modules: je ziet een knop voor die activiteit, je drukt er op en dan zegt Moodle dat die module er niet is.

Uitleg: jouw oude cursus verwijst naar module X, bij het inlezen van je oude cursus maakt Moodle in de modules-tabel een verwijzing aan, maar vindt bij verder inlezen niet de module om te helpen bij het inlezen van de inhoud  van die module: vervolgens blijft het verwijzende nummer van die module 0 (eigenlijk had deze module-referentie zelf pas in de lijst mogen komen als het hele proces succesvol was afgewikkeld.. Standaards als SCORM zijn daarom zo lomp, omdat ze met allerlei uitzonderingssituaties rekenening moeten houden.)

Tabel voor tabel uitruimen is dan helaas het enige wat je kunt doen... dus moet je de database leren doorgronden.. kortom, kom eens naar een lezing die ik hou op bruiloften en partijen over 'Moodle voor zondaars'.

Samengevat: tot op heden heeft Moodle geen model voor het omgaan met het open karakter van het eigen systeem en is vooral de Engelse pagina met plugins zeer misleidend: een bezoeker denkt dat daar alleen de goedgekeurde toevoegingen staan, maar niets is minder waar:
ik zit al jaren te wachten, te bidden , te smeken, te zeuren om een uitbreiding van Moodle waarbij je losse open opdrachten van een Rubric kunt voorzien (en niet via de omslachtige weg van outcomes sonstructie)

Nu is er een vervangende module die dat realiseert voor opdracht, maar sindsdien krijg ik bij de controle op DB indexen deze melding:

Errors found in XMLDB file: /media/novellweb/studiewijzer/html/mod/assignment/db/install.xml 

Ik hoop dat je toen mijn hele suggestie gevolgd hebt en van 1.6 -> 1.9 gegaan bent door alle versies heen en niet van 1.6 -> 1.9: dat gaat enkel goed als je in 1.6 de upgrade naar utf8 hebt uitgevoerd, wat een manuele stap is na de installatie van 1.6

Heb je de performance pagina al eens doorgenomen? Ik moest enkele dagen geleden nog aan je probleem denken nadat ik kleine wijzigingen aan mijn performance instellingen gemaakt had. Mijn server gebruikte slechts 800 MB RAM en er is 2GB geïnstalleerd. Na wat uitrekenen met behulp van die pagina dacht ik de juiste waarden gevonden te hebben en begon te sleutelen aan cache van MySQL, PHP en apache-instellingen. Resultaat: 1 GB swap file en daardoor serverbelasting op 58: te vrijgevig geweest en het ding liep vast.
Besluit: kleine wijzigingen in die instellingen kunnen op een belaste server grote gevolgen hebben en de instellingen zijn voor elke configuratie anders.

Picture of trudy k

ben direct van 16 naar 19 gegaan.  UTF upgrade was al gedaan toen in naar 16x ging.

de performance pagina hab ik na eerdere suggesties vluchtig doorgenomen en kwam tot de conclusie dat ik helaas niet genoeg verstand van zaken heb om serieus aan de server instellingen te gaan sleutelen. vandaar dat ik de link van christiaan in een eerdere post in mijn achterhoofd heb gehouden.

De reden waarom ik extern ging kijken is niet alleen gebrek aan kennis -ik heb gelukkig al veel bij geleerd- maar met name de grote hoeveelheid tijd die gemoeid is met "trial and error"

Picture of hans hak

Mogelijk een idee voor een volgende NedMoove bijeenkomst om een Moodle database specialist uit te nodigen. Er zullen toch wel vuistregels zijn om genoemde problemen op te lossen?

Picture of trudy k

Beste mensen

Moodle draait nu bijna een week zonder problemen. Ik heb ondersteuning gekregen van iemand die er verstand van heeft. er zijn een reeks van werkzaamheden verricht en het resultaat is dat we weer gewoon met een aantal klassen tegelijk kunnen "Moodelen" en de snelheid is goed. Iedereen is blij dat onze mooie Moodle weer functioneert. zoal zo vaak was een oorzaak niet direct aan te wijzen maar een combinatie van acties heeft tot dit resultaat geleid:

database opschonen, dubbele indexen verwijderen, optimaliseren database en een cron job dat dit regelmatig gebeurd.
Standaard settings van Mysql en server zijn bij "echt" gebruik beslist niet voldoende en er moet getuned worden. zie bijvoorbeeld de pagina performance pagina op moodle.org

een php cacher is geinstalleerd (eAccelerator) die er voor zorgt dat php script gecached worden en nog een kleine caching in de Apache settings zodat plaatjes e.d. gecached worden.

Dank jullie voor alle suggesties en meedenken. Ik ben in ieder geval blij dat er niks mis is met de Moodle database en alles weer OK is.