nl_NL locale op FreeBSD & bug in lang/nl/moodle.php

nl_NL locale op FreeBSD & bug in lang/nl/moodle.php

door Joost van Beurden -
Aantal antwoorden: 3
Geen probleem maar een oplossing, maar omdat ik het nog nergens heb gevonden op alle fora post ik het hier.

A.
Ik heb moodle 1.3.1 geinstalleerd met de volgende instellingen:

lang: nederlands (nl)
land: Nederland

Hierna bleek dat dat datum en tijd niet overal in de Nederlandse taal wordt weergegeven, met name bij de calender module. Hierover zijn al best veel vragen gesteld op de verschillende fora.

Na gezocht te hebben op het forum, bleek dat het aan de locale setting kan liggen. Ik heb daarna zowel 'nl' als 'nl_NL' geprobeerd, beiden zonder resultaat.

Na het lezen van http://nl3.php.net/setlocale kwam ik er achter dat je onder FreeBSD niet 'nl_NL' moet gebruiken maar 'nl_NL.ISO8859-15' ('nl_NL.ISO8859-1' is er ook, maar het verschil is mij nog niet duidelijk).
Na deze aanpassing werden alle data in de Nederlandse taal weergegeven.

B.
Er bleek echter nog een foutje te zitten in de calender, want in plaats van 'donderdag 8 juli' stond er 'donderdag juli 8'. Na zoeken in de code bleek dit een instelling te zijn in de hoofd language file /lang/nl/moodle.php.

Er stond: $string['strftimedayshort'] = '%%A %%B %%d';
Dat moet zijn: $string['strftimedayshort'] = '%%A %%d %%B';

Ik denk dat de 'vertaler' voor de Nederlandse taal dit moet aanpassen in CVS.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost van Beurden

Re: nl_NL locale op FreeBSD & bug in lang/nl/moodle.php

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Dank je wel Joost!

Ik heb de bug in moodle.php hersteld en in CVS gezet (beschikbaar vanaf morgen 9u GMT).

Je vondst voor de locale op een FreeBSD heb ik opgenomen in het Nederlandstalige FAQ-document dat bij in het language pack zit.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost van Beurden

Re: nl_NL locale op FreeBSD & bug in lang/nl/moodle.php

door Herbert Keijers -
Ik heb weken zitten zoeken waarom ik de kalender maar niet in de Nederlandse taal kreeg.
(OS. freeBSD 5.x testing server)
Dank zij jullie is dit opgelost !

Bedankt Joost en Koen !
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herbert Keijers

Re: nl_NL locale op FreeBSD & bug in lang/nl/moodle.php

door Ger Tielemans -

Hoera, eindelijk hebben we ook een Nederlandse datum: de linux-jongens moesten daarvoor wel een localizer (?) maken op de server...

Het vergt dus meer dan de juiste iso string vinden...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -