Zeer geïnspireerd zijn we teruggekomen van een bezoek aan Moodlemoot 2007 in Engeland, georganiseerd door Jason Cole, schrijver van het boek Using Moodle, tweede editie.
Samen praten, lachen en eten verschaft je toch een beter doorkijkje dan alleen maar lezingen bijwonen, forums afstruinen en de Moodle bugtracker bestuderen.
Normaal lever ik rond deze tijd “Mijn wensen-lijstje voor Kerstmis” in op de Engelstalige Moodle.org forums. Met de komst van Moodle 1.9 kan ik niet alleen vele wensen op mijn meest actuele lijstje schrappen, maar ook stoppen met het bij elke nieuwe versie weer proberen in te bouwen van al die mooie extra’s die ik de afgelopen 4 jaar heb verzameld op de forums en een deel van onze eigen toevoegingen.
Ik heb ook bestuursleden van de Nederlandstalige Moodle gebruikersgroep op het congres ontmoet, en laat het graag aan hen over om in hun nieuwsbrief gewag te doen van alle nieuwe ontwikkelingen. Ik beperk me hier tot een paar van mijn eigen interesses:
· DE GRADES: in 1.9 is een volledig herschreven gradesbook:
- voor het eerst bevat het een fysieke resultaattabel die je naar je eigen schooladministratie kunt doorspelen.. en terug!
Uiteraard kun je in de Moodle stijl dan meteen uit een paar verschillende transport-formaten kiezen.
- Voortaan kun je nu ook een calculated column maken, waarmee je met Excel-formules een totaalscore kunt opbouwen gebaseerd op de andere velden. (De afgelopen drie jaar hield ik hiervoor bij elke release het gradesbook met Excel-kolom van Gustav Delius als aparte unit in leven.)
- Als leerling kun je nu ook een overzicht opvragen van al je cijfers van al je huidige vakken.
· Outcomes: de afgelopen maanden was ik aan het puzzelen om per activiteit aan te geven welk onderwijsdoel – of, in de context van de week sectie – welke competentie die taak afdekt en hoeveel tijd-units die taak kost: het nieuwe outcomes onderdeel kiest voor dezelfde insteek en levert daar mooie visualisaties bij, kortom ik hou de komende weken tijd over!!
· Question Engine: de vragenbank is volledig herschreven tot een slim hiërarchisch rechtenmodel door Jamie Pratt, in overleg met Tim Hunt, de bewaker van de quiz module. Het hele project was door Jamie gestart om een module te kunnen ontwikkelen waar je leerlingen vragen kunt laten maken (wat nu al in 1.9 kan) maar die ook als docent kunnen beoordelen en meenemen in het grades-systeem, fantastisch wat een mooie nieuwe werkvorm!!
· TAGS: de voorhoede van Moodle is er erg enthousiast over dat we straks alles in Moodle kunnen taggen en een ware folksonomy-boost kunnen veroorzaken.
Ik zelf heb hier mijn reserves en hou het liever bij de meer gestructureerde en begrijpelijke bookmark-functie van Williams Castillo, die ik al 4 jaar in leven hou als ezelsoorfunctie in onze eigen Studiewijzerplus en die nu prima op de MY PAGE van de leerling tot zijn recht komt. Ik praat op dit moment met echte Moodle programmeurs om hem in 1.9 als variant van de Admin-bookmark opnieuw in te bouwen.
· ePortfolio: het vorig jaar nog zo veel belovende ELGG is niet meer de kroonprins van Moodle, maar wordt opgevolgd door twee nieuwe kandidaten: het Nieuw-Zeelandse "Mahara" en “Mystuff” van de open Universiteit Engeland. Met mijn voorkeur voor leerling gecentreerde insteken, ga ik voor de laatste. (bevat nog wel bugs)
· Waarschuwingen: natuurlijk is niet alles koek en ei bij een zich zo snel ontwikkelend produkt. Maar in tegenstelling tot commerciële produkten maken we daar geen geheim van: u kunt alles in de tracker nalezen.
- openlijk werd er ook gesproken over het instabiele karakter van de huidige Wiki, wat de klachten van Guido dus onderstreept - die ik dit heb gemaild maar die aangeeft dat hij het tot nu toe zelf weet te repareren - en dat deze Wiki vervangen zal worden door óf de eeuwige belofte nWiki óf de simpele maar elegantere OU-wiki.
(Ik hoop dat beide worden opgenomen zodat de docenten zelf de keuze kunnen maken.)
- Martin waarschuwde ook dat de huidige Workshop en de Lesson-module op dit moment NIET actief ondersteund worden. Omdat wij als school met andere scholen in de www.deonderwijsvernieuwingscooperatie.nl samenwerken, hebben we daar minder last van omdat we met eXelearning ons complexere materiaal uitwisselen, maar de rest is hierbij gewaarschuwd.
(Is het geen idee voor Stoas om als Moodle dealer die modules te adopteren?)
- Een lang gesprek dat ik met Martin kon voeren was ook zeer verhelderend.. hij gaf voorzichtig toe dat hij nog steeds geen tijd had gehad om de CD-ROM die ik hem ruim twee jaar geleden gegeven heb te bekijken: deze CD-rom bevatte onze eigen toevoegingen:
o PDF-afdrukknop voor cursusvoortgang en cross-section-afdruk,
o het visuele markeer-en afvink-mechanisme voor kerntaken,
o de forum variant waar je een bron naast het forum kon plaatsen
o de diagnostische module, waar je als eigenaar van een officiële toets zoals de schoolvragenlijst je eigen lijst kunt inlezen en in deelscores kunt laten weergeven
o en de prijswinnende “Professor-ZAP-box”
(Voor meer details zie: mijn profiel op moodle.org of de informatiekiosk op http://studiewijzerplus.nl )
Pratende met Martin begrijp je wel beter dat hij en zijn technische staf op HQ aan de tafelrand hangen om het overweldigende succes van Moodle buiten Nederland en België te kunnen bijhouden: zo is het voornemen nu om de komende maanden vooral aan de stabilisering van 1.9 te werken, geen nieuwe opties in te bouwen en heel lang een versie 1.9 in leven te houden. Dit klinkt mij als muziek in de oren.
Een andere uitkomst van het gesprek is om aparte cursussen te starten waar – met de nieuwe mogelijkheden van 1.9 – iedereen bij kan dragen aan het helpen beschrijven van visies op onderwijsmodellen en hoe Moodle die beter kan ondersteunen. (Wellicht ook iets voor de Nederlandse Gebruikersgroep?)
Met name onderdelen die studenten zelf moeten helpen bij het managen van hun eigen leerproces blijven in Moodle onderbelicht, vooral als het cursusoverstijgend is: om die reden werken wij bijvoorbeeld zelf aan een module waar leerlingen zelf op 18 punten hun algemene competenties inschatten en docenten naast live in Moodle-dialoogvorm hen daarbij kunnen begeleiden.
· De wandelgangen: het belangrijkste van de drie dagen waren toch de toevallige gesprekken die je aanknoopte met andere gebruikers in de wachtrijen voor de maaltijden en de contacten die daaruit tijdens de maaltijden zijn voortgekomen: een aanrader voor iedereen die zijn horizon wil verbreden, Moodleaars zijn live ook echt leuke mensen!!
Groet, Ger