Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007

Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007

by Ger Tielemans -
Number of replies: 7

Zeer geïnspireerd zijn we teruggekomen van een bezoek aan Moodlemoot 2007 in Engeland, georganiseerd door Jason Cole, schrijver van het boek Using Moodle, tweede editie.
Samen praten, lachen en eten verschaft je toch een beter doorkijkje dan alleen maar lezingen bijwonen, forums afstruinen en de Moodle bugtracker bestuderen.

Normaal lever ik rond deze tijd “Mijn wensen-lijstje voor Kerstmis” in op de Engelstalige Moodle.org forums. Met de komst van Moodle 1.9 kan ik niet alleen vele wensen op mijn meest actuele lijstje schrappen, maar ook stoppen met het bij elke nieuwe versie weer proberen in te bouwen van al die mooie extra’s die ik de afgelopen 4 jaar heb verzameld op de forums en een deel van onze eigen toevoegingen.

Ik heb ook bestuursleden van de Nederlandstalige Moodle gebruikersgroep op het congres ontmoet, en laat het graag aan hen over om in hun nieuwsbrief gewag te doen van alle nieuwe ontwikkelingen. Ik beperk me hier tot een paar van mijn eigen interesses:

·         DE GRADES: in 1.9 is een volledig herschreven gradesbook:
- voor het eerst bevat het een fysieke resultaattabel die je naar je eigen schooladministratie kunt doorspelen.. en terug!
Uiteraard kun je in de Moodle stijl dan meteen uit een paar verschillende transport-formaten kiezen.
- Voortaan kun je nu ook een calculated column maken, waarmee je met Excel-formules een totaalscore kunt opbouwen gebaseerd op de andere velden. (De afgelopen drie jaar hield ik hiervoor bij elke release het gradesbook met Excel-kolom van Gustav Delius als aparte unit in leven.)
- Als leerling kun je nu ook een overzicht opvragen van al je cijfers van al je huidige vakken.

·         Outcomes: de afgelopen maanden was ik aan het puzzelen om per activiteit aan te geven welk onderwijsdoel – of, in de context van de week sectie – welke competentie die taak afdekt en hoeveel tijd-units die taak kost: het nieuwe outcomes onderdeel kiest voor dezelfde insteek en levert daar mooie visualisaties bij, kortom ik hou de komende weken tijd over!!

·         Question Engine: de vragenbank is volledig herschreven tot een slim hiërarchisch rechtenmodel door Jamie Pratt, in overleg met Tim Hunt, de bewaker van de quiz module. Het hele project was door Jamie gestart om een module te kunnen ontwikkelen waar je leerlingen vragen kunt laten maken (wat nu al in 1.9 kan) maar die ook als docent kunnen beoordelen en meenemen in het grades-systeem, fantastisch wat een mooie nieuwe werkvorm!!

·         TAGS: de voorhoede van Moodle is er erg enthousiast over dat we straks alles in Moodle kunnen taggen en een ware folksonomy-boost kunnen veroorzaken.
Ik zelf heb hier mijn reserves en hou het liever bij de meer gestructureerde en begrijpelijke bookmark-functie van Williams Castillo, die ik al 4 jaar in leven hou als ezelsoorfunctie in onze eigen Studiewijzerplus en die nu prima op de MY PAGE van de leerling tot zijn recht komt. Ik praat op dit moment met echte Moodle programmeurs om hem in 1.9 als variant van de Admin-bookmark opnieuw in te bouwen.

·         ePortfolio: het vorig jaar nog zo veel belovende ELGG is niet meer de kroonprins van Moodle, maar wordt opgevolgd door twee nieuwe kandidaten: het Nieuw-Zeelandse "Mahara" en “Mystuff” van de open Universiteit Engeland. Met mijn voorkeur voor leerling gecentreerde insteken, ga ik voor de laatste. (bevat nog wel bugs)

·         Waarschuwingen: natuurlijk is niet alles koek en ei bij een zich zo snel ontwikkelend produkt. Maar in tegenstelling tot commerciële produkten maken we daar geen geheim van: u kunt alles in de tracker nalezen.
- openlijk werd er ook gesproken over het instabiele karakter van de huidige Wiki, wat de klachten van Guido dus onderstreept - die ik dit heb gemaild maar die aangeeft dat hij het tot nu toe zelf weet te repareren - en dat deze Wiki vervangen zal worden door óf de eeuwige belofte nWiki óf de simpele maar elegantere OU-wiki.
(Ik hoop dat beide worden opgenomen zodat de docenten zelf de keuze kunnen maken.)
- Martin waarschuwde ook dat de huidige Workshop en de Lesson-module op dit moment NIET actief ondersteund worden. Omdat wij als school met andere scholen in de www.deonderwijsvernieuwingscooperatie.nl   samenwerken, hebben we daar minder last van omdat we met eXelearning ons complexere materiaal uitwisselen, maar de rest is hierbij gewaarschuwd.
(Is het geen idee voor Stoas om als Moodle dealer die modules te adopteren?)
- Een lang gesprek dat ik met Martin kon voeren was ook zeer verhelderend.. hij gaf voorzichtig toe dat hij nog steeds geen tijd had gehad om de CD-ROM die ik hem ruim twee jaar geleden gegeven heb te bekijken: deze CD-rom bevatte onze eigen toevoegingen:

o       PDF-afdrukknop voor cursusvoortgang en cross-section-afdruk,

o       het visuele markeer-en afvink-mechanisme voor kerntaken,

o       de forum variant waar je een bron naast het forum kon plaatsen

o       de diagnostische module, waar je als eigenaar van een officiële toets zoals de schoolvragenlijst je eigen lijst kunt inlezen en in deelscores kunt laten weergeven  

o       en de prijswinnende “Professor-ZAP-box”
(Voor meer details zie: mijn profiel op moodle.org of de informatiekiosk op http://studiewijzerplus.nl )

Pratende met Martin begrijp je wel beter dat hij en zijn technische staf op HQ aan de tafelrand hangen om het overweldigende succes van Moodle buiten Nederland en België te kunnen bijhouden: zo is het voornemen nu om de komende maanden vooral aan de stabilisering van 1.9 te werken, geen nieuwe opties in te bouwen en heel lang een versie 1.9 in leven te houden. Dit klinkt mij als muziek in de oren.

Een andere uitkomst van het gesprek is om aparte cursussen te starten waar – met de nieuwe mogelijkheden van 1.9 – iedereen bij kan dragen aan het helpen beschrijven van visies op onderwijsmodellen en hoe Moodle die beter kan ondersteunen. (Wellicht ook iets voor de Nederlandse Gebruikersgroep?)
Met name onderdelen die studenten zelf moeten helpen bij het managen van hun eigen leerproces blijven in Moodle onderbelicht, vooral als het cursusoverstijgend is: om die reden werken wij bijvoorbeeld zelf aan een module waar leerlingen zelf op 18 punten hun algemene competenties inschatten en docenten naast live in Moodle-dialoogvorm hen daarbij kunnen begeleiden.   

·         De wandelgangen: het belangrijkste van de drie dagen waren toch de toevallige gesprekken die je aanknoopte met andere gebruikers in de wachtrijen voor de maaltijden en de contacten die daaruit tijdens de maaltijden zijn voortgekomen: een aanrader voor iedereen die zijn horizon wil verbreden, Moodleaars zijn live ook echt leuke mensen!!

Groet, Ger

Average of ratings: -
In reply to Ger Tielemans

Re: Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007 (II)

by Ger Tielemans -

O ja, het delen van bestanden tussen cursussen OP LEERLINGNIVEAU is nog steeds niet opgelost. (Je kent dat wel: een docent linkt vanuit een andere cursus waar hij ook docent is een bestand en dan zeggen de leerlingen dat ze het NIEt zien..)

De enige workaround is nog steeds het plaatsen van bestanden in folder 1, waar Google er ook bijkan: weet je de naam of kun je die raden dan kun je erbij. Men werkt aan een btere concept voor een repository, maar dat is pas in de fase van de tekentafel.

In reply to Ger Tielemans

This forum post has been removed

The content of this forum post has been removed and can no longer be accessed.
In reply to Deleted user

Re: Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007 (II)

by Kris Gonnissen -
In "map 1" komen de bestanden die je (als beheerder) uploadt vanaf de openingspagina van Moodle. Als je daar iets wil opslaan, krijg je trouwens volgende waarschuwing: "Let op: bestanden die hier worden geplaatst zijn voor iedereen toegankelijk." Ook Google kan bij deze bestanden, zelfs wanneer je voor je site hebt ingesteld, dat Google dat niet mag.
Kris
In reply to Kris Gonnissen

Re: Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007 (II)

by H Hak -

Je kunt hier ook een robots.txt in plaatsen zodat google deze directory niet "leest".

Het plaatsen van bestanden in deze map is overigens niet aan te bevelen lijkt mij tenzij ze zéér algemeen van aard zijn.

Docenten die linken naar informatie in andere cursussen stoppen hier vanzelf mee als leerlingen dit niet kunnen lezen.
Zij zullen bestanden in het vervolg overnieuw uploaden in de betreffende cursus.

Bepaal zelf je grens tenzij je veel tijd over hebt.

In reply to Ger Tielemans

Re: Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007

by theo leenders -
Hoi Ger,

Met plezier je verslag gelezen. Reden om eens te kijken naar 1.9
Met name portfolio, en assessment is bij ons hot.
Helaas krijg ik 2 foutmeldingen over repository en eportfolio en heb jij het over 2 portfolio koppelingen waardoor ik weer terug bij af ben?
Ken jij trouwens rubrics van Waypoint over assessments en de koppeling naar moodle?
Heb jij een simpelere oplossing voor bovengenoemde opties en (her)ken je de foutmelding?

groetjes theo



In reply to theo leenders

Re: Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007

by Ger Tielemans -

Stoas kijkt naar Mahara, maar daarvoor moet je op je server veel extra werk verzetten, ik zie daar nog even vanaf.

Ik kijk nu naar Mystuff (van OU), ik ben gestopt met de portfolio van Matt Odqist omdat die niet meer werkt bij veel gebruikers (performance!)...  ..maar ervaar ook bij Mystuff nog steeds bugs.

RUBRICS: Waypoint is noch open source noch gratis, dus niet ons ding, maar is wel te koppelen aan Moodle.

ik heb altijd gehoopt dat er iets als Rubistar in NL zou komen http://rubistar.4teachers.org/index.php waar we zelfbedachte Rubrics zouden kunnen uitwisselen. Ik heb een paar jaar geleden wel een vmbo poging gezien.

Twee punten blijven voor mij erg belangrijk:

  1. Elke Rubric is context gebonden *): het zijn JOUW leerlingen in de onderwijs-situatie waar JIJ ze gebracht hebt.. dus als JIJ ze beoordeelt middels open opdrachten moet JIJ in een Rubric-schema verantwoorden hoe jij ze ze objectief mogelijk in die context en op meerdere dimensies beoordeeld hebt: ook ouders hebben meer aan het kunnen bekijken van opdrachten in hun context dan dode rapportcijfers of opgepoetste producten.. 
  2. Deze beoordelingsrubric moet dus dicht bij de beschreven context blijven en geen eigen leven gaan leiden ij het LMS: alleen in de combinatie opdrachtcontext-product-criteria hebben ze assessment-betekenis.

*) Zo vind ik bij de portfolio-beweging het scheiden van producten van de context waarin ze tot stand zijn gekomen even dwaas:  wat zegt een los produkt in een portfolio? Ga je die opnieuw op waarde schatten? Onzin! Ik wil een uitzondering voor echte kunst maken, maar voor alle artefacten is de context juist van groot belang: als ik iemand voor mijn ontwerpafdeling zoek, zoek ik niet iemand die alleen maar uit de mooiste onderdelen radio's bouwt enin zijn protfolio-etalage zet, maar juist iemand die uitlegt dat hij met goedkope onderdelen iets kan maken dar verdacht veel lijkt op een perfecte radio. Die laatste neem ik in dienst. 

In reply to Ger Tielemans

Re: Bezoek aan Engelse Moodlemoot oktober 2007

by Isabelle Langeveld -
Ger,

Ik was een van de mensen die je in de wandelgangen tegenkwam. Ik heb ook een persoonlijk verslag gemaakt op mijn blog vanuit mijn preoccupaties. Verderop in deze thread gaat de discussie ook over het repository-probleem. Misschien kan iedereen zijn oplossingen is duidelijk bij elkaar zetten?

Ger, je schrijft over het gesprek met Martin:
"Een andere uitkomst van het gesprek is om aparte cursussen te starten waar – met de nieuwe mogelijkheden van 1.9 – iedereen bij kan dragen aan het helpen beschrijven van visies op onderwijsmodellen en hoe Moodle die beter kan ondersteunen. (Wellicht ook iets voor de Nederlandse Gebruikersgroep?)"

Ik ben hier heel enthousiast voor. Zelf werk ik in het mbo veel met het leerlijnenmodel. Jammer genoeg wordt de ELO van de school (helaas nog vaak Blackboard) nog weinig ingezet als ondersteuning voor dit model. Terwijl juist de meest simpele functies van een ELO het leren en begeleiden door docenten al kan vergemakkelijken. Op mijn blog heb ik hier meer over geschreven.

Ook ik verwacht veel van de outcomes in 1.9 die je voor het mbo kan vertalen naar de werkprocessen uit het kwalificatiedossier.

Wil me graag in een werkgroep van de Gebruikersvereniging hierop storten.