Sku vi københavnere mødes en gang?

Sku vi københavnere mødes en gang?

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Antal besvarelser: 3

Nu, hvor en Farum-deltager med stor pædagogisk erfaring er returneret til den danske Moodle-fold har jeg lyst til at spørge, om det ikke kunne være sjovt, om nogen af vi moodlere mødtes lokalt og blendede erfaringer i et par timer? Jeg kunne godt forestille mig, det kunne være rigtig stimulerende, altså! Vi sidder jo med et enormt platformspotentiale, hvor en f2f sæssion kunne være stimulerende.

Jeg vil helst hen i december, et sted i København; lægger gerne institution til, centralt i København, lige ved Nørreport; hvor vi i øvrigt har en meget veltrimmet og succesfuld Moodle-afdeling approve 

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Sku vi københavnere mødes en gang?

ved Susanne Nyrop -
Hej NIcolai,

jeg ser først nu din invitation til en københavner Moodle mini moot blinker
Det lyder fint og jeg vil da gerne se jeres veltrimmede Moodle afdeling.

I begyndelsen af december kunne jeg nok godt finde en tid; fra den 12. december og ugen ud er jeg ekstern censor i Hjørring (man kunne ønske sig en hurtig interenetopkobling på hotellet, men så heldig er jeg nok ikke).
Lad os høre fra  andre Moodlere  i København og omegn (med broforbindelser og intercity er den potentielle radius jo ret stor).

Jeg er i fuldt sving med at forberede en online konference for nordiske sprogundervisere  til fremme af naboprogene fra den 6. til den 12. november
http://www.nordiskestemme.dk

Vi har oprettet to Moodles, en til selve konferencen og en til vores videre arbejde i fortsættelse heraf, et virtuelt praksisfællesskab eller CoP. Vi skal nu eksperimentere lidt med at få begge dele til at hænge sammen, sådan at vores viden og erfaringer - og vores deltagere - kan bringes glidende med over  fra Moodle konf til  Moodle CoP  (ved hjælp af lidt sindrige krydslinks osv).

Der er fri og gratis adgang til at deltage i  begge dele, også selvom man måtte være mere interesseret i den teknisk-sociale side end den rent lingvistisk pæagogiske. Foruden asynkron Moodle har vi planlagt to podcasts og ca. 12 synkrone sessions i et virtuelt mødesystem kaldet Horizon Wimba Live classroom  - der er nok at tage fat på!




I svar til Susanne Nyrop

Ang: Sku vi københavnere mødes en gang?

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Hej Moodlere!

Susanne og jeg har lige vendt nogle tidspunkter sammen, og det ser i og for sig ud til, at det måske vil være bedst at satse på torsdag den 8. december kl. 13 eller 14. Jeg har et par kolleger, der godt vil være med, og vi kan også godt lægge hus til: vi har undervisningslokaler centralt lige ved Kultorvet/Nørreport station i København K, så det kan sikkert godt bruges. Eneste betingelse for min kolleger er, at der skal være noget at komme efter, og altså nogle oplæg.

Selv har jeg tænkt på, at jeg godt kunne komme med et udspil til "Gammel Testamente i 3-D: design, didaktik og dialog i e-læringskurser på Moodle"; jeg har alligevel brug for at få begyndt på en artikel om mit udviklingsarbejde inde for indføring i Gammel Testamente Læsning.

Det kunne jo så også være rigtig spændende at høre Susanne Nyrop fortælle om de løbende erfaringer med Nordiske Stemmer, og hvordan Moodle fungerer i denne sammenhæng.

Desuden har jeg selv brug for at høre bidrag inden for følgende områder:

  • hvordan man kan lave en cost-benefit analyse på udgifterne til ændring fra konfrontotationsundervisning til blended learning eller rene netbaserede kurser, og hvordan vælger man den rigtige Moodle-strategi for et bestemt kursus.
  • hvordan fremmer man dialog i netbaseret undervisning? (ikke mindst erfaringer i tilknytning til Tormod Hansens bog/ www.itundervis.dk  synes jeg det kunne være spændende at høre om lidt mere om.
  • hvordan bruges modulerne bedst, fx journaler, workshop m.m

Så altså hvis nogen skulle have lyst til at byde ind på det her og har en idé om, hvor lang tid man kunne have lyst til at bruge på det, så er jeg i hvert fald ret interesseret i det.

Hilsener Nicolai 

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Sku vi københavnere mødes en gang?

ved Susanne Nyrop -
Hej Nicolai og andre (stor)københavnske moodlere,,
jeg er helt med på et moodle-træf torsdag den 8 december, hvor jeg vil kunne tegne og  fortælle om hvordan vi bruger moodle til vores konference i den kommende uge, den Nordiske Stemme online,
http://www.nordiskestemme.dk  for nordiske sproglærere, der arbejder med nabosprog -  og andre med interesse for IKT og internet i undervisning.

Da det er gratis at deltage, vil vi meget gerne have nogen danske Moodle folk med; det er planen at fortsætte som et praksisfællesskab, hvorfor vi da også har oprette hele 3 moodles: et til selve konferencen,  og et til vores Community - som er åbent for alle, såvel gæster som registerede brugere. Og desuden et tredje som er lukket og kun for projektplanlægningen. Det betyder somme tider ekstra arbejde med at vedligeholde det hele, på den anden side har det betydet at vi kan samarbejde internt og siden overføre noget af det til den åbne del.

http://moodle.ghs.dk/course/category.php?id=6

Min egen plads i den praktiske implementering er som moderator med fuld ret til at redigere, oprette nye fora osv, men jeg har ikke noget direkte at gøre oppe på kodeniveau. Jeg synes det er temmelig let at have med at gøre, når først man har brugt nogen tid på at eksperimentere og undersøge hvordan det gæres i andre sammenhænge.

Så nu vil det vise sig her i den kommede uge hvordan der slæber af når vi har rigtige levende deltagere; i programmet indgår ca. 14 synkrone sessions, som altså ikke foregår i Moodle (men dels som webcast/telekonference, dels i et virtuelt live classroom, Horizon Wimba kaldet (og det er ikke Open Source ej heller freeware). Vi eksperimenterer desuden lystigt med blogs, og eksterne wikis, såvel som Moodle wikis.  Moodle fungerer således som vores samlende organ (kan man vist godt kalde det?)